לתרומות לחץ כאן

האם נכון לשכנע אשה חילוניה להדליק נרות שבת?

שאלה:

אדם חילוני שאינו שומר שבת , לא מקבל שבת בכניסתה ולא מוציא אותה בהבדלה- מתי לגביו שבת נכנסת ומתי לגביו שבת יוצאת ?
נפקא מינה לדוגמה :
יש יוזמות לזיכוי הרבים, של חלוקת נרות שבת להדלקה כדי לדרבן נשים חילוניות להדליק נרות. והשאלה שלי- אם משכנעים חילוניה להדליק נרות שבת בברכה , אבל לא מחזקים אותה במקביל להימנע ממלאכה שאסורה בשבת וגם לא מזכירים לה להוציא את השבת ביציאתה ולומר "ברוך המבדיל…" – אז האם לא יצא שכרנו בהפסד ??? (כי אם נאמר שללא הדלקת נרות, שבת נכנסת עבורה בשקיעה ממש בלבד, אז אם היא מדליקה ומברכת עשרים דקות לפני השקיעה אבל לא נזהרת ממלאכה אז יוצא שחיללה שבת ח"ו כבר בעשרים דקות שלפני השקיעה
?
בתודה רבה מראש

תשובה:

שלום וברכה

לכאורה יש לצדד שאשה שכלל לא מתייחסת לאיסורי השבת, רק רוצה להדליק נרות לכבוד שבת, מעבר לזה היא לא מבינה כלום ולא מתכוונת לכלום, הדלקת נרות השבת אצלה אינה קבלת שבת, שהרי היא מתכוונת לעשות מלאכות אחר כך, וממילא לא הפסדנו כלום… ולא גרע דינה מאשה שהדליקה נרות על תנאי שאינה מקבלת שבת שמועיל תנאי זה כמבואר ברמ"א בסי' רסג סעי' י ובמשנה ברורה שם ס"ק מד. אמנם אינני בטוח במאה אחוז בסברא זו, אבל יש לצרף כאן ענין נוסף, והוא מה שנקרא בפי הבריות "הלכות קירוב רחוקים"… הרבה פעמים מצוי שאדם מתחיל את צעדיו הראשונים ואנחנו יודעים שיש דברים שהוא מסוגל לקיים ויש דברים שעדיין לא, ואנחנו בהחלט מורים לו את הדרך המדורגת הזו, כמובן בכל מקרה לגופו, אבל יש כזה דבר, וגם כאן זה ודאי נכון. אם הדרך להביא אליה את המושג הזה של שבת על ידי שהיא תדליק נרות, אז כך יש לעשות, והוא רחום יכפר עוון, זו הדרך.

ברכה והצלחה ושבוע מבורך.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה רבה על תשובתכם המהירה!
    אני תוהה האם יש מקום להתבונן ב"הלכות קירוב רחוקים" (כפי שכבוד הרב קרא לזה בתשובתו) שמא יש ענין וראוי יותר להתחיל בחיזוק לקיום מצות ההבדלה, לפני חיזוק במצות הדלקת נרות??? מה דעת הרב?

  2. דעתי שזה לא נכון, כי ברור שאשה הרבה יותר תתרגש ותתחבר להדלקת נרות ולא להבדלה… וזה גם חלק מהלכות קירוב רחוקים…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל