שאלה:
בברכת שלום רב לאוהבי תורתך.
רציתי לדעת. אדם שסיים שמו”ע ועדיין בתחנונים, מותר לעבור לפניו? וככל שהדבר אסור, מה קורה אחרי שהוא כבר סיים וכעת הוא באמצע ”עושה שלום”. כמו”כ אדם שסיים שמו”ע וממתין לזה שאחריו שיעשה ”עושה שלום” מותר לעבור לפניו? והאם לאחר ”עושה שלום”, בזמן שממתינים לש”ץ, עדיין צריך לעמוד ברגליים צמודות ”רגל ישרה”?
תשובה:
מעיקר הדין מותר לעבור לפניו ויש שכתבו שעדיף להמנע מכך אן אין בזה צורך של ממש, בפרט יש להקל בזה לענין לפסוע לתוך ד' אמותיו שהוא קל יותר מסתם מעבר שם.
גם כאשר הוא אומר עושה שלום מעיקר הדין קיים הדין הנ"ל, הנימוק של הבצל החכמה הוא שלאר יהיו לרצון כבר אינו חלק מהתפילה.
לאחר שפוסע עומד ברגל ישרה כמו בתפילה, ראה משנה ברורה סי' קכג ס"ק ו.
מקורות:
ראה שו"ת בצל החכמה ח"ו סי' ל"ב, שו"ת אז נדברו ח"ג סי' מ"ה וח"ו סי' מ"ז, וכ"כ בהליכות שלמה פ"ח אות ל"ד בהערות שם, בשם הגרשז"א זצ"ל, אם כי מציין שראוי להחמיר אם לא לצורך מצוה כגון לנפילת אפיים ולהתברך מכהן וכיוצב"ז. ולענין ג' פסיעות יש עוד לצרף להקל בנידו"ד את דברי המג"א (סי' קב סק"ז) בשיטת רש"י שלענין ג' פסיעות לא אמרו חז"ל איסור לעבור לפני המתפלל.