לתרומות לחץ כאן

מניין בחדר אוכל של ישיבה – קריאת התורה / נפילת אפיים

שאלה:

שלום וברכה. אני משתדל להתפלל נץ. המניין היה עד לקורונה במושב זקנים. מאז פרוץ המגיפה ההם נאלצו לסגור את המקום למבקרים ובאותה עת גם בתי הכנסיות נסגרו. עם חידוש המניינים ולאחר שהגבאים נוכח לראות שלמרות שהמניין יכול להתחדש, בבתי אבות עדיין אין כניסה חופשית. מצאו מקום חילופי בישיבה שהסכימה לארח את המניין. דא עקא שכעת בתקופה זו בה הנץ מאוחר מדי וזה עלול לפגוע בסדרי הישיבה הרי שבימים בהם יש קריה”ת אנחנו מתפללים בחדר האוכל. האם זה פוגם במעלת תפילה בביהכנ”ס? יצויין שגם אין שם חלונות. האם אלה המקפידים שלא להניח/לחלוץ תפילין בביהכנ”ס כולל גם חדר זה? או ששם מותר בשופי? ומה בקשר לנפילת אפיים? יצויין כי לפני תחילת התפילה מביאים ס”ת מהבימ”ד ומניחים על השולחן עטוף בטלית וכשמגיע העת מוציאים אותו מהטלית מרימים ומוליכים שוב לשולחן. מתי א”כ אומרים בריך שמיה? ובשורה התחתונה, עדיף לי באופן אישי לעבור לתקופה זו למניין נץ אחר שם הכל נעשה בביהכנ”ס? או שעדיף להישאר שם משום קביעות מקום?

תשובה:

שלום וברכה

אין ספק שתפילה בחדר האוכל פחותה במעלתה מתפילה בבית הכנסת כפי שציינת נכון. אולם ככל שמדובר במנין קבוע, ועוד מעט שוב ישתנה השעון ותוכלו לחזור לבית הכנסת, אינני חושב שנכון הדבר לעזוב את המנין, שהרי ההלכה אמורה להיות בענין זה קבועה לכולם, וכי יעלה על הדעת שנאמר לכולם לבטל את המנין מחמת דין זה? בודאי שלא, כיון שהוא לא יתייסד שוב בעוד שבועות מספר כשכבר ניתן יהיה לחזור לאולם הישיבה. 

לכן לפענ"ד ואינני קובע בזה מסמרות כיון שאין לי ראיות, נראה לי שאם המנין איכותי ומתפללים טוב אפשר להשאר שם, אלא שבמקביל הייתי מציע לגבאים כן לנסות למצוא מקום בתוך בית כנסת בסביבה הקרובה ובכך להרויח את כל המעלות הנדרשות.

לענ"ד, כיון שמדובר בחדר המסונף לישיבה, והמנין מתקיים בו עתה בקביעות, יש לומר תחנון, אף שהספר מוחזר לארון הקודש בישיבה, הדבר נחוץ לשמירתו ולכבודו, אבל אינו מעכב. כך נהוג בכל השטיבלאך בהם אין בכל חדרי התפילה ארון קודש, והספרים מוחזרים לאולם שבחדר התפילה המרכזי [ואין לדמותו לדברי המשנה ברורה בסי' קלא לגבי חדר הסמוך לבית הכנסת שם מדובר במקום שלא מתקיים בו מנין כלל]. אמנם הידור חשוב שכן יהיה ארון קודש בכל חדר, אבל זה לא לעיכובא ונראה לי שכך גם כאן, אף שיש מקום לחלק כמובן.

ברגע שמרימים את הטלית ואת הספר אומרים בריך שמיה, אחר כך יגישו לחזן, וילך עמו למקון הקריאה.

שבת שלום ומבורך.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אולי ניתן לשים שם מדף עם חמושי חומשי תורה,נ"ך ועוד כמה ספרים ואז יש עוד צד לצרף לקולא לגבי תחנון.-גם בההבדל בין מקום הישיבה/ בית הכנסת, במקרה ומתברר שכל המקום הקדוש נוסד על תנאי בלבד,כלומר שאין בו קדושת המקום ממש בכל חומרת בית הכנסת לפי חלק מהמדינות (וכל שכן אם מדובר בחו"ל),וממילא מתקטן ההפרש בין שתי המקומות בקדושתם מצד המצוה להתפלל בבית הכנסת-, ויהיה עוד צד סניף יותר להקל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל