לתרומות לחץ כאן

האם אפשר לחזור בתשובה מבין אדם לחברו?

שאלה:

שלום,
האם באמת אפשר לחזור בתשובה לחלוטין ולהיות זך וטהור לחלוטין מדברים שבין אדם לחבירו כאשר זה כבר מאוחר מדי לתקן?
נניח מישהו היה בעירייה והשתתף בשחיתויות של מיליונים שקשור לבניינים ועברו 10 שנים ואין באמת מה לתקן ואין לו גם את האפשרות להחזיר כספים.
או דוגמא ממש קיצונית של נניח מישהו שעצבן רופא והרופא לא ישן 20 שעות ולא היו לו סבלנות ונכנס לעצבים מהמטופל ולא בדק אותו טוב או לא עשה לו טיפול טוב והמטופל הפך להיות חולה מאד בגלל זה או אפילו מת שזה הכי קיצוני.
וכן על זה הדרך מן הסתם אפשר לחשוב על אינסוף דוגמאות של דברים שבין אדם לחבירו שאי אפשר לתקן. ובדוגמא של הרופא, זה לא נגמר במי שמת. זה גם עוד מעגלים של המשפחה הקרובה ומי שהכיר אותו שעכשיו יסבלו הרבה מאד, בייחוד אם זה היה אדם צעיר.
אז האם אפשר באמת לחזור בתשובה שלמה ומוחלטת ולהיות נקי לחלוטין ולגמרי מדברים מהסוג הזה? ואני לא בתפיסה של לפייס וכדומה כי הרבה פעמים לפייס זה דבר נורא והזוי וצריך ההפך – לא להתקרב למי שנפגע כי הוא יותר מדי פגוע ולנסות לפייס רק יעשה כעס מטורף ובטח ובטח לא יפייס כלום. ומבחינה כספית – הרבה פעמים אי אפשר להחזיר או לפצות כי טכנית אין את הכסף.

תשובה:

שלום וברכה

שאלתך שאלה קשה היא… כאשר אי אפשר לפייס ואי אפשר לפצות זו באמת בעיה, אבל אומר לך מה שאני חושב בענן זה, הוא פשוט בעיני בסברא אף שאין לי לכך מקור, ואסביר:

אנחנו בעצם צריכים בראש ובראשונה לחשוב מה בורא עולם מבקש מאיתנו?! לבורא עולם אין רצון להרע לנו חלילה אלא רק להיטיב. בורא עולם נתן לפנינו דרכי תשובה, והרעיון בזה הוא שבעצם אין כמעט דבר שהוא סופי, אלא תמיד כאשר אדם שב לה' יתברך הוא מקבל אותו באהבה. אלא שכאשר אפשר לתקן את העוולה, מי שאינו מתקן לא מועילה תשובתו כי הרי הוא טובל ושרץ בידו, גרמת עוולה – תתקן! אבל אם זו עוולה שאין דרך לתקנה, אזי אדרבה זה מה שכוללת התשובה, שבורא עולם מכפר על חטאיו של השב אליו באמת ובאהבה, למרות החטא ולמרות הפגם, וכשם שאדם אינו יכול לתקן בעצמו עולמות עליונים שהחריב בחטאו ואעפ"כ מועילה תשובתו, כך הוא גם כשחטא בין אדם לחברו ואין בידו לתקן.

אינני בקי בכפרת שמים ובעונשים על חטאים וכו', אבל ודאי תשובה זו מועילה לו בלי ספק.

שנדע רק טוב ונזכה לעשות רק את הטוב והישר בעיני אלוקים ואדם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל