לתרומות לחץ כאן

אבל על אביו קודם לאבל על חמיו

שאלה:

בס״ד
שלום וברכה !
הלכה למעשה להיום בערבית בעזרת ה׳
נשאלתי מאדם אשכנזי שאמר קדיש על חמותו שנפטרה בחודש תמוז שאין אחריה בנים ומתפלל ערבית שבעה חודשים ואתמול הגיע אדם לשכונה אבל על אביו שנפטר לפני חודש ומעוניין גם להתפלל ערבית ושאל השואל כיצד ינהג היות ואשתו שמחה בתפילה שמתפלל בעלה על אמה?
לא שייך לעשות שני מניינים לערבית
בברכה רבה
נא לציין מקורות בבקשה

תשובה:

שלום וברכה

האבל על אביו קודם למי שמתפלל עבור חמיו.

מקורות:

פסקי תשובות אורח חיים סימן קלב אות ל:

כתב המג"א אם אין לו בן ראוי ליתן לבן בנו קדיש. וה"ה לבן בתו כשאין בן הבן (וכנ"ל אות כ"ט), ואם יש לנכד אב ואם עיין לעיל אות י"ז. ואם אין למת נכדים ונינים יאמר אחד מחתניו קדיש ויתפלל לפני העמוד לע"נ (ואם יש לחתנו אב ואם עיין לעיל אות י"ז), ואם אין לו זרע כלל יאמר אביו קדיש ויתפלל לע"נ, ואם אין לו אב יאמר אחיו, ואם אין לו אח יאמר אחד משאר קרוביו, והקרוב קרוב קודם, ואם אין לו קרובים, מצוה על מכריו וידידיו לדאוג שיהיה מי שיאמר קדיש ויתפלל לע"נ, וביחוד אם הוא רבו שמת בלא בנים שיש לתלמידיו להעמיד אחד מהתלמידים שיאמר קדיש ויתפלל עבורו.

ואם יש בביהכ"נ חיוב על אב ואם או יא"צ על אב ואם, אין הקרובים הנ"ל יכולים לדחותו, אך ראוי ונכון שיחלקו התפילה או יעשו פשרה אחרת כגון שאחד מג' התפלות יתפלל השני וכדו', וכנ"ל אות כ"ט. 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. איך אפשר לעשות ”פשרה”? אם החיוב הוא על הבן ואילו החתן נדחה מפניו הרי שזה נוגע לכל אחד מהתפילות וכל חלק מחלקי התפילה! לכאורה יש להתייחס לכל תפילה ולכל חלק וחלק ממנה בנפרד כיחידה בפני עצמה ולבן יש זכות שהיא גם חובה להתפלל לפני העמוד! האם שייך להגיד היום אני מנענע את הלולב אוכל את המצה מניח תפילין ומחר זה התור שלך?

  2. "חיוב" לא הכוונה שאכן הוא מחוייב לעבור לפני התיבה, אלא שהוא זכאי לעשות זאת וזו חובתו כלפי אביו, זה לא לולב שהיא מצוה המוטלת על האדם בתורת חובה, ולוותר לשני זה גם מצוה וזכות לאבא לא פחות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל