לתרומות לחץ כאן

עניי עירך קודמים, או תרומה ללימוד הלכה לרבים, ו/או ספק פיקוח נפש.

שאלה:

האם קיימת חובה
[ואם לא קיימת חובה, האם קיים הידור מצוה]
על כל מנהל קופת צדקה יהודית אורתודוקסית לרבים/עיר,
ועל כל יהודי אורתודוקסי,
לבדוק ולחקור לפני שנותן צדקה, ברמת כלל יהודי העולם,
ו/או ברמת כלל יהודי מדינת ישראל, ו/או ברמת כל יהודי מחוזו/עירו,
כמה כספי צדקה חסרים לצורך:
1]לימוד הלכה יהודית אורתודוקסית לרבים.
2]הצלה במצבי פיקוח-נפש, וספק פיקוח נפש.
3]מטרה עליונה נוספת?
ורק אם לא חסרים כספי צדקה, לאלו המטרות העליונות,
אז קיימת רשות לתרום צדקה למטרות נמוכות יותר, בהתאם לסדר חשיבותן.
כגון:
1]כתיבת ספר תורה.
2]עידוד שמירת שבת
באמצעות תרומת מכשירי טכנולוגיה שמותאמים לשבת,
ופמוטים ונרות לשבת.
3]קיום אירועי מצוה. ובכלל זה: אולם יוקרתי. אוכל יוקרתי. ביגוד יוקרתי.
4]צדקה שמעמידה יהודי על הרגליים. במובן שיוכל להיות מפרנס בעצמו.
5]דוגמאות חשובות נוספות?
הערה: לא ידוע לי אם המספור שרשמתי כאן, מספיק תקין הלכתית.
תודה.

תשובה:

שלום וברכה

אדם שאוסף כספי צדקה למטרה מסויימת מוצהרת לא חייב לבדוק אם קיימות מטרות חשובות יותר, הוא הקים אירגון לצורך דבר מסויים, ועל התורמים להחליט אלו כספים הם רוצים לנווט לשם לפי כלל דיני קדימת צדקה, אמנם אם הוא אסף צדקה כללית בלי מטרה מסויימת, עבור עניי העיר, ברור שמוטל עליו לנתב את הכסף לפי הצרכים החשובים יותר. הרי סומכים עליו שינהג בכסף בתבונה ויעשה בו את הטוב והישר.

הצטרף לדיון

10 תגובות

  1. ?
    אם בעיר מסוימת בישראל,
    אין מקרי פיקוח נפש, ואין מצוקת לימוד הלכה לרבים,
    ובערים אחרות באותו זמן, כן קיימות מצוקות כאלו,
    האם חובה/הידור על קופת צדקה כללית של העיר הזאת,
    לתרום כספים למצוקות בערים האחרות,
    או שעניי עירך קודמים ללימוד הלכה לרבים בעיר אחרת,
    ולפיקוח נפש בעיר אחרת בישראל?
    תודה.

  2. ואם בעיר הזאת כל האנשים יודעים ונותנים היתרם לתרום כספים גם לערים אחרות של יהודים בישראל.
    האם במצב כזה חובה על קופת העיר להעביר כספים לערים אחרות, אם שם קיימות מצוקות חמורות יותר?
    או שזה רק הידור, כי עניי עירך קודמים, והם קודמים גם כאשר העוני שלהם הינו נמוך יותר בחשיבותו,
    דהיינו שלא כולל מצוקת לימוד הלכה לרבים, וגם לא מצוקות פיקוח נפש וספק פיקוח נפש,
    אלא רק מצוקות כתיבת ספר תורה ויוקרת אירועי מצווה וכדומה?
    תודה.

  3. מחילה, אבל לא הבנתי לגבי רמת הפרט:
    יהודי פרטי, שתורם מכספיו שלו בלבד [ולא מכספי ציבור/רבים] ישירות לעניים [בלי קופת צדקה כזאת או אחרת].
    האם קיימת חובה ו/או הידור מצוה, שיתרום לעניים דווקא מחוץ לעירו,
    אם מחוץ לעירו מדובר בעניים במצב חמור יותר משמעותית, בייחס למצב העניים שבתוך עירו?
    או שלחלוטין כל המדרג קדימות צדקה שנלמד בהלכה, תקף רק בייחס לעניים שבשטח עירו?
    כן רשאי להחליט לתרום לעניים מחוץ לעירו, אם נמצאים במצב עוני חמור יותר מבעירו, אבל זה עדיין לא יחשב לו, קיום חובה וגם לא קיום הידור מצוה [מצד הנתינה לפי המדרג צדקה לא יחשב לו. כמובן שמצוות צדקה עדיין יחשב לו.], למרות שמקיים תרומה חשובה יותר לפי מדרג קדימות הצדקה, משום שהתרומה הזאת הינה מחוץ לעירו?לדוגמא: אם בישוב שבו אני גר, אין כרגע מצוקות בלימוד הלכה לרבים, וגם לא מצוקות ספק פיקוח נפש ו/או פיקוח נפש של יהודים,וידוע לי בוודאות ולחלוטין שליהודים במדינת ישראל, שגרים מחוץ ליישוב שלי, כן קיימות כעת מצוקות חמורות כאלו,
    הבאמת זה עדיין צדיק ותקין מיטבית, שאתן את הצדקה שלי ליהודים בתוך היישוב שלי בלבד,
    למרות שמטרות הצדקה שבתוך היישוב שלי, הינן בגדר נמוכות יותר בחשיבותן, כגון: לקיום כתיבת ספר תורה, או לקיום אירוע מצוה באופן יוקרתי יותר [אולם-יוקרתי.בגדים-יוקרתיים.אוכל-יוקרתי.]?
    תודה.

  4. הוא רשאי לתרום חוץ לעירו וזה יחב לו מצוה גדולה מאוד, אבל אינו חייב בכך והוא בהחלט יכול וכך ראוי שיקדים את אנשי עירו. ועירו זה לאו דוקא שטח העיר אלא כמה מעגלים, בני משפחה ידידים ועוד.

  5. האם הסיבה להמשך קיום התרומות/הצדקות בהנהגה-עירית/עירונית בדורנו,
    [ולא הנהגה כללית, או ארצית. כך שתמיד החלטות התרומות/צדקות יתקבלו לפי מדרג חשיבויות הצדקה. וכך לא יקדים עני עירו, אם אינו עני בייחס לעני ערים אחרות], הינה 1 או יותר מאלו:
    1]חשש שמא יהודים אורתודוקסים, לא יתרמו צדקה ליהודי אורתודוקסי שגר רחוק מהם, אפילו אם גם הוא [כמוהם] גר בתוך מדינת ישראל [רק לא באותה עיר כמוהם]?
    ועדיף שיתרמו ליהודי אורתודוקסי ש-גר קרוב אליהם, על פני שלא יתרמו כלל, גם אם זה אומר שהתרומה הינה למטרת צדקה שנמוכה יותר בחשיבותה.
    2]מחוץ לעיר אין ל-מנהל קופת הצדקה מי שיבדוק, שמקבל הצדקה מדווח דיווח אמת.-למרות ש:
    א]כן קיימים אמצעי-תחבורה, בין-הערים, ובתוך-הערים, במדינת-ישראל בדורנו.
    ב]כן קיימים רבנים יהודים אורתודוקסים, בכל עיר גדולה במדינת-ישראל בדורנו.
    תודה.

  6. בכלל לא זה הנושא, הנושא הוא שאדם יש לו אחריות למעגלים הקרובים אליו יותר מלמעגלים רחוקים. כמו שאתה מבין שאדם מחוייב לבני משפחתו יותר מאשר לזרים, כך גם לגבי שכניו חבריו בני שכונתו וכו'. זה גדר בדיני קדימה בצדקה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל