לתרומות לחץ כאן

להתפלל עם הפועלים לפני הנץ כדי להשלים להם מנין

שאלה:

אני משתדל להתפלל בנץ כשזה מתאפשר לי. כמו"כ אני משתדל להניח טו"ת בפרוזדור ולהיכנס לביהכנ"ס כשאני כבר עטור בטו"ת. ליד הבית כנסת שאני מתפלל בו יש עוד בית כנסת שמתפללים מנין פועלים. הבוקר ביקשו ממני להשלים להם מניין. הם היו 9 והיו צריכים עשירי. השעה התאחרה והם כבר רצו להתפלל בזריזות, לסיים וללכת לדרכם. בהתחלה הססתי קצת, מדוע שאתפלל מוקדם מדי? אלא שאז החלטתי להיכנס ולהשלים מניין בתקווה שאדהכי והכי יגיע עוד מישהו ואוכל ללכת לדרכי. או, במידה ולא, אמתין אחרי ק"ש להתפלל בהגיע הזמן (גם אם הם יהיו אז בחזרת הש"ץ או בתחנון) בנתיים אכן הגיעו עוד שנים שלושה שמשום מה איחרו קצת הבוקר והיצטרפו אליהם ואני הלכתי לדרכי. דא עקא, שהם כאמור מיהרו מאוד אך אני "לקחתי את הזמן" ובמקום להיכנס מייד שיוכלו להגיד קדיש דרבנן ולהתחיל פסוד"ז נעמדתי בפרוזדור להניח תפילין כדרכי. הם ניסו לזרז אותי אך אני התעלמתי מהם לחלוטין מתוך מחשבה "תגיד תודה שבכלל באתי". לאחר מעשה הרהור נוסף חלף בראשי. כנראה שהייתי צריך כן להיכנס להניח תפילין בפנים ולכהפ"ח לצאת אחרי הקדיש להניח בפרוזדור. ושאלתי היא כפולה. הן מבחינת התפילה עצמה האם ראוי להתפלל מוקדם בשביל שהם יתפללו בזמן? והן לגבי הטו"ת האם ראוי לוותר על ההנהגה הזאת ע"מ לא לעכבם?

תשובה:

1. לגבי השאלה האם להקדים לפני הנץ כדי להשלים להם מנין, אני מעתיק לך מה שכתבתי כאן באתר ממש לאחרונה:

למעשה שאלה זו ניתן לחלקה לשנים: באופן שכולם יכולים ללכת להתפלל בהנץ החמה, אלא שמחמת עצלות וכדומה קיים חשש שיתפללו ביחידות ולא ילכו, יש לדון האם אני מחוייב לאבד את זכותי להתפלל לכתחילה כראוי מחמת עצלותם… בענין זה אינני יודע לומר מקור, אבל ליבי אומר לי שחייך קודמים, ותלך למקום שמתפללים לכתחילה בהנץ החמה. אבל אם מדובר באופן שיש טורח ללכת למקום אחר, או שמחמת עבודתם המוקדמת אין להם אפשרות להתפלל עתה בהנץ החמה וזה מנין קבוע, נראה בעיני שעדיף לשמור שלא יבטל המנין ולא יתפללו ציבור של תשעה אנשים ביחידות. 

שכן בעבר הבאנו מספר פעמים באתר את השאלה מה עדיף: תפילה ביחד בהנץ החמה או תפילה בציבור קודם הנץ, ובאופן שמתחילים בזמן הראוי, שברכות השחר הם לאחר הזמן של משיכיר את חברו וכו', ובזה התברר מדברי הפוסקים שעדיפה תפילה במנין אחרי עלות השחר על פני ההמתנה לנץ החמה. ואם כן, אף שהשואל שלפנינו יכול להתפלל בנץ החמה במנין, כיון שהם נוהגים כדין, והוא חלק מהמנין הזה באופן קבוע, ויש חשיבות לקיום המנין, נראה שיתפלל עמהם.

ראיה לכך ניתן להביא מדברי המשנה ברורה בתחילת סי' פט שדן לגבי חג השבועות בבוקר שקשה לאנשים להתפלל בנץ החמה אם מותר להקדים מחמת הטורח לקבץ את כולם שנית, וכתב שהדבר מותר, אף שברור שיש כאן אנשים שיכולים להמתין ויכולים לארגן מנין כזה ולא צידד שעליהם להחלק מהציבור וכו', וכל שכן הנדון שלפנינו שמדובר בביטול מנין ולזמן ממושך ומי יודע מה יהיה אחר כך.

2. אם הם כבר התחילו ואתה לא תצליח להתפלל איתם באופן נורמלי וכל התפילה תהיה מבולבלת, ודאי אין לזה טעם.

3. לצאת כדי להניח תפילין ובכך לעכב אותם, ודאי אינו נכון ואינו ראוי, מדובר רק בהידור ויש כאן טורח לציבור.

4. אני מבין שכלל לא היתה לך כוונה להתפלל איתם, אלא רק להתחיל מה שמותר לפני הנץ, אז בכלל אין מקום לשאלה היסודית כאן.

ערב טוב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל