לתרומות לחץ כאן

מי נחשב לממזר?

שאלה:

שלום,
1. היתה פה תשובה לשאלה אחרת שבן הכותית נחשב ממזר. מדוע? הרי לא בהכרח הוא בן אשת איש או בן הערווה.
כמו"כ מי עוד נחשב ממזר לפי תנאים אחרים (כמו רבי עקיבא) גם כשלא נפסקה ההלכה כמוהם?
למה החמירו כל כך במקרים כאלה? אפילו בן הנידה במקום מסוים.
2. במקרה תקלת העוברים שפורסמה לאחרונה, הרב דוד לאו פסק שהיולדת היא האם. האם זה רק במקרה מיוחד זה? כי ידוע שגם בעלת הביצית נחשבת לאם.
תודה רבה

תשובה:

שלום רב,

  1. אני לא יודע למה כוונתך כאשר את כותבת "בן הכותית" אם כוונתך לגוי. כלומר, ילד שנולד לאבא גוי ואמא יהודיה. הוא יהודי כמובן. ולגבי כשרותו אם הוא נחשב לממזר או לא, יש בזה מחלוקת תנאים ואמוראים במסכת יבמות ולהלכה אנו פוסקים שאינו ממזר. אולם אם כוונתך לכותים שהיו בזמן חז"ל שגזרו שלא להתחתן איתם, יש בזה מחלוקת בגמרא מה הסיבה, ולדעה אחת הוא משום שהתערבו שם פסולים, אבל הפוסלים הללו הכוונה היא לעבד ושפחה כלומר, לגויים ולא לממזרים. (ולדעה השניה זה בגלל שאנו סבורים שהם לא התגיירו כהלכה).
  2. לגבי שאלתך מי הם הממזרים: כמובן הנולד מאשת איש – כלומר, שילדה ממישהו אחר (יהודי. משום שאם זה גוי הילד אינו ממזר). וכן מי שנולד משני הורים שאסורים זה לזה באיסור ערוה (קרובי משפחה, אחת אשתו, ואח בעלה ללא יבום (דהיינו שהיו להם ילדים לפני שמת). ולדעת רבי עקיבא גם הנולד מחייבי לאווין גם הוא ממזר אבל אנו לא פוסקים כמו רבי עקיבא. לגבי בן הנדה אני לא יודע למה כוונתך אבל למרות שזה נחשב לאיסור ערוה, אין בזה ממזרות כלל – בשום מצב.
  3. לשאלתך: ראיתי את פסק הדין של הרב לאו, הוא בשום מצב לא קבע שהיא נחשב לאם לכל דבר ועניין. ממש לא הרי יש בזה נידון בין הפוסקים ואין הכרעה ברורה לשום צד. כוונתו רק לקבוע שמבחינה אתית היא זו שתגדל אותו ונחשבת לאמו. לצורך העניין אם היה ספק אולי האם הביולוגית אינה יהודיה היה עליו לעבור גיור מספק. (אלא שאין בזה ספק ממשי, כי אני מניח שרוב מוחלט של הזוגות שיתכן שהם ההורים הם יהודים).
  4. שבת שלום

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל