שאלה:
קיבלנו במתנה מעין תמונה גדולה שהיא לא בדיוק תמונה אלא כעין תבליט של ציפורים, כלומר זה לא שקוע. האם יש איסור לעשות או להחזיק בזה אחרי שזה כבר נעשה? ואף אם אין איסור האם יש ענין/מנהג שלא לתלות דבר כזה בבית?
תשובה:
כל פסל נוי שאדם לא עשה בעצמו, וכל הנדון הוא להשהות בבית, המיקל יש לו על מה לסמוך.
מקורות:
א. ראה שו"ע יו"ד סי' קמא ס"ד וסעיף ז שאסור לעשות צורת אדם שלם, אבל מותר לעשותו על ידי שיחסר ממנו אחד מאבריו. אכן, דעת החתם סופר (שו"ת יו"ד סי' קכח) שמותר לעשות זאת על ידי פועל גוי, אלא שבס' נהרי אפרסמון (יו"ד סי' קטז, קיז וסוף קיח) חלק על דבריו וכתב לאסור אף באופן זה, וכן דעת שו"ת יד אלעזר (סי' קכט), וראה דרכי תשובה (יו"ד סי' קמא ס"ק ל, וס"ק לב) שהאריך בנידון זה.
ב. בשולחן ערוך שם סעיף ד מובא שנחלקו הפוסקים אם מותר להשהות בבית צורת אדם שלם כשנעשה שלא לשם עבודה זרה. ובס' בנחל אשכול (הל' ע"ז סוף סי' נ) כתב ללמד זכות על המקילים בזה, וכתב שכך נהוג בזמננו.
לא זכיתי להבין האם תבליט של ציפורים גם בכלל עשיית פסל אדם? כל המקורות לכאו' עוסקים רק בצורת אדם.
גם עשיית פסלים בצורות בעלי חיים בכלל האיסור כמבואר בסי' קמא.
לכאו' בסימן קמ"א סעי' ו' מבואר: שצורת בהמות חיות עופות ודגים וכו' מותר לצור ואפי' היתה הצורה בולטת.?
נכון רק בצורת נשר יש להחמיר [ועוד כמו שור ואריה וכו' עיין לעיל שם].
השאר תגובה