לתרומות לחץ כאן

בובות נוי

שאלה:

האם גמד גינה חרסינה הוא בעיה.
כל הכיתוב הוא בעברית על הקופסה, היצרן הוא קופמן.
האם זה נחשב מוצר של גויים וכדומה, או שזה סתם מוצר נוי לגינה שיש לשבור אף כדי שלא יחשב פסל. בפרט שזה לא יצור לגויים אלא יצור מיוחד לישראל וכל הכיתוב בעברית, גם היצרן גם היבואן הכל יהודים.

כמו כן מה הדין לגבי כל הבובות נוי דמוי כסף, עם כינור ביד עם מצלתיים או סתם סבא וסבתא. שמוכרים בכל חנות מתנות בבני ברק, ומצורפים למתנות.

תשובה:

בנוגע לאיסור עשיית בובה בצורת אדם אין כל רלוונטיות לשאלה אם זה נעשה על ידי יהודי או גוי ככל שזה לא נעשה לעבודה זרה.

אסור לעשות בובה כזו אלא אם כן יש לה איבר חסר, לגבי להשהות בבית בובה כזו, נחלקו הדעות וראוי להחמיר, אלא שנהגו להקל, לכן לא נהגו לשבור לה את אחדד מאיברי הפנים אף שהמחמיר תבוא עליו הברכה.

מקורות:

א. ראה שו”ע יו”ד סי’ קמא ס”ד וסעיף ז שאסור לעשות צורת אדם שלם, אבל מותר לעשותו על ידי שיחסר ממנו אחד מאבריו. אכן, דעת החתם סופר (שו”ת יו”ד סי’ קכח) שמותר לעשות זאת על ידי פועל גוי, אלא שבס’ נהרי אפרסמון (יו”ד סי’ קטז, קיז וסוף קיח) חלק על דבריו וכתב לאסור אף באופן זה, וכן דעת שו”ת יד אלעזר (סי’ קכט), וראה דרכי תשובה (יו”ד סי’ קמא ס”ק ל, וס”ק לב) שהאריך בנידון זה.

ב. בשולחן ערוך שם סעיף ד מובא שנחלקו הפוסקים אם מותר להשהות בבית צורת אדם שלם כשנעשה שלא לשם עבודה זרה. ובס’ בנחל אשכול (הל’ ע”ז סוף סי’ נ) כתב ללמד זכות על המקילים בזה, וכתב שכך נהוג בזמננו.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. עיקר השאלה היא לא על צורת אדם, [אין בעיה לשבור אף ] השאלה האם מוצר ששמו "גמד גינה" הוא מוצר של עבודה זרה, שנעשה לחגיהם, ואז אם זה מוצר שיוצר עי יהודי חיקוי לכאורה גם אם זה כפסל , כשיהודי היצרן בכוונה לישראל, לכאורה אולי זה מוכיח שלא נעשה לעבודה זרה,
    אגב מתי צריך לשבור אבר האם דווקא שיש לו יד ורגל, או גם אם זה סוג של מקשה חתיכה אחת ורק כאילו מצויר יד ורגל .

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל