לתרומות לחץ כאן

תורה שבעל פה – מתי ואיך נכתבה ועל פי מה נקבעה?

שאלה:

שלום הרב!
1. איך כתבו את התלמוד הבבלי? (שמעו מה היה בבית המדרש אך מי שמע ומי כתב? מדוע לא ניתן לומר שאולי לא נכתב מה שנשמע ח"ו?)
2. מי העביר אותה? והאם עברה בע"פ או בכתב?
3. ממתי היא עברה בעל פה?
4. מתי נכתבה?
5. מדוע לא חיברו אותה למשנה ועשו חיץ ביניהם?
6. על פי מה החילטו התנאים או האמרואים בגמרא את דעותיהם וסברותיהם?

אשמח לתשובות על כל אחת מהשאלות על מנת להשיב למי ששאל אותי. תודה רבה!

תשובה:

שלום וברכה

התלמוד בבלי הוא בעצם סיכום תמציתי של עיקרי הדברים שנאמרו בבתי המדרש הגדולים בבבל, שנכתב בסוף תקופת האמוראים, בימי רבינא ורב אשי שהיו בעצמם אמוראים חשובים ומוכרים.

הדברים היו נלמדים באותם ימים בעל פה, והיו חוזרים ונשנים בבתי המדרש השונים על ידי תלמידים החשובים שוב ושוב כדי שיזכרו וכדי שיעסקו בהם ויפלפלו בהם, לא היתה בעיה של שכחה בגלל החזרות הרבות, גאונותם של גדולי וחשובי התלמידים וההצלבות ביניהם, ויתכן גם שבכל מקום לפי הצורך היו כותבים את הדברים, תלוי בכובד המשא, אלא שלא היו מסודרים בתבנית אחת. כדי שהדברים ישמרו לדורות הבאים הם נכתבו כנ"ל על יד האמוראים הנ"ל.

הדברים הללו מבוססים על המשניות ועוסקים בדינים שנאמרו בהן ונכתבו כבר בסוף תקופת התנאים על ידי רבי יהודה הנשיא.

החלוקה שבין המשנה לגמרא היא משמעותית, כלומר הגמרא עוסקת בביאור דברי המשנה ודיניה. האמוראים לעולם לא יחלקו על תנאים רק ידונו בדבריהם. חשוב לדעת שיש מושג מקובל ביהדות של ירידת הדורות. תנאים אינם בדרגת נביאים שקדמו להם. אמוראים לא יחלקו על תנאים. סוף תלמוד סוף הוראה, כלומר ראשונים לעולם יחלקו על אמוראים [דילגתי קצת אבל העיקרון זהה], וכך אחרונים לא יחלקו על ראשונים, אלא תמיד רק יפלפלו בדבריהם יכריעו להלכה בין הדעות השונות, אבל לא יחלקו עליהם עצמם.

הדינים במשנה ובגמרא נאמרו על פי כמה מסלולים של כללים: יש דינים שנלמדו בי"ג מידות שהתורה נדרשת בהן, כלומר אלו כללים המסורים לנו מסיני כיצד לקבוע הלכות וכיצד ללומדן מהתורה. יש שנלמדו בדרשות חז"ל, כלומר היו להם כללים ברורים כיצד לדרוש את לשונות הפסוקים. המלבי"ם בגאונותו מצא 613 כללים כאלו באופן דרש הפסוקים! יש שנלמדו בהיקשים מדינים אחרים או בסברא, ובכל אלו יש לנו הרבה כללי פסיקה, כמו יחיד ורבים הלכה כרבים, בית שמאי ובית הלל הלכה כבית הלל למעט כמה מקרים מסוימים ועוד.

אני ממליץ מאוד על הספר תורה שבעל פה של הרב יהושע ענבל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל