לתרומות לחץ כאן

ימי מעשה בראשית – הספר מלכודת האמת

שאלה:

שלום לכם

אם אני לא טועה הכוכבים נבראו ביום הרביעי של הבריאה אבל משהו פה לא מובן לי אם הכוכבים נבראו ביום הרביעי של הבריאה אז איך כתוב בתורה שביום הראשון של הבריאה נברא דבר פלוני וביום השני של הבריאה נברא דבר פלוני וביום השלישי של הבריאה נברא דבר פלוני הרי אנחנו יודעים שיש שנה לפי השמש ושנה לפי הירח לפי השמש יש 365 ימים בשנה ולפי הירח יש 354 ימים בשנה(לפי מה שהבנתי אנחנו הולכים לפי הירח לא לפי השמש)כלומר לפני שנברא הכוכבים לא היה מושג של הזמן כלומר היה צריך להיות כתוב בתורה שהכוכבים נבראו ביום הראשון של הבריאה

תשובה:

מועדים לשמחה

שאלתך חשובה ומהותית מאוד, ועסק בה רבות ידידי רבי אשר קושניר שליט"א בספרו מלכודת האמת. הרעיון הכללי הוא שהימים במעשה בראשית אינם תלויי מאורות ואינם מחולקים לפי הזמן הארצי ומשכו המקובל בעולם שלנו, אף שהם ימים ממש ולא תקופות כמו שיש שרצו לשבש… וזאת, כיון שבמעשה בראשית בתורה מדובר על בריאת העולם הרוחני שקדמה לעולם הארצי שנברא לדעת הגר"א ביום השישי.

מומלץ לרכוש את הספר הזה [גילוי נאות, היה לי מעט חלק בעריכתו הלשונית].

במסגרת האתר שלנו לא אוכל ולא ארצה להרחיב בדברים, עשה זאת היטב הרב הנ"ל בספרו רחב ההיקף, ובעיני הוא ספר שחשוב מאוד לקוראו לכל אדם מתבונן.

חג שמח ושבת שלום.

הצטרף לדיון

12 תגובות

  1. א. יצא לי לקנות במקרה את הספר של ר' קושניר והוא מרתק! מומלץ לכולם
    ב. דבר אחד הפריע לי גם בספר שלו (אומנם בשונה ממך הוא מביא אפשרות נוספת אם זכור לי נכון) וזה מה שאתה אומר "אף שהם ימים ממש ולא תקופות כמו שיש שרצו לשבש…"
    למה זה שיבוש? זה פירוש לגיטימי בסופו של דבר שהרי כבר אמרו מחכמינו (כמדומני האור החיים) שכל עוד הפירוש לא סותר את ההלכה ניתן לפרשו גם בשונה ממפרשים שקדמו לנו
    וכבר היו שפירשו את ימי בראשית כזמנים ארוכים, למשל מדרש רבי משה הדרשן שימי בראשית הם אינם יום אלא אלף שנה… ואם יום זה לא כפשוטו, אכן אין הבדל גדול בין אלף למליון.
    יש את תפארת ישראל שלפני ה6000 שנה היו עולמות קדומים, והסכים איתו מהרש”ם בספרו תפארת מרדכי, וגם רבי יהונתן איבשיץ באהבת יהונתן, רד”צ הופמן בפירושו לבראשית, הרב קוק, הרב אריה קפלן בביאור תורת השמיטות לפי ר’ יצחק דמן עכו, הרב גדליה נדל, ועוד…
    על הנושאים הללו למדתי המון מר' יהושע ענבל – מחבר ספרים ומאמרים פורה וראש כולל לדינות, כותב חומר לערכים ואחת המומחים הגדולים ביותר ב"דע מה שתשיב" ומביא את האפשרויות הללו כמו רבים וטובים אחרים
    אני לא הייתי מנסה לסתור ולהצמד לימים רגילים בדווקא ומשאיר את זה פתוח לאפשרויות, זה נותן לנו המאמינים יותר מרווח בהתמודדות מול הכפירה ועוזר להרבה אנשים ליישב את האמונה שלהם ולהיות רגועים איתה… זה סתם עלול לערער אנשים לדעתי
    האדם הנורמטיבי שאינו מבין כלל בתיארוך העולם והיקום ולא יודע לבקר בצורה מקצועית (כי לא למד את הנושא באוניברסיטה) את הראיות שסותרות את התיארוך המקובל ולא יכול לדעת מה נכון ומה לא אזי מומלץ בשבילו להשאיר את הדלת הזו פתוחה בכדי לאפשר לו רוגע אמוני ומי שרגוע גם בלי זה, הנה מה טוב… אבל לא הייתי כופה זאת על כולם.

  2. תודה על הדברים, רק כמה נקודות.
    1. אני מגדיר זאת כשיבוש לענ"ד, כיון שבאופן כמעט מוחלט זה לא נזכר ולא נראה בדברי רוב ככל הפרשנים הקדומים, ולומר שרוב ככל גדולי הדורות טעו בעיקרי אמונה, לא נראה לי הגיוני.
    2. אלף שנה בנוי על לוגיקה אחרת לגבי יומו של הקב"ה, וזה עדיין לא מתיישב עם הנושא של תקופות.
    3. עולמות קדומים לעולם שלנו זה גם דבר שכמעט לא מצוי בשום אחד מהפרשנים, אבל בכל מקרה זה לא יסייע, כי עולם שנכחד הוא עולם אחר ואינו מתיישב בלאו הכי עם המדע המדבר על עולם אחד הנעשה בתהליכים ארוכים. כמו כן אין לנו רמז בקדמונים ובענין בראשית על בריאה ארצית קודמת[מלבד הנושא של בונה עולמות ומחריבן, שהוא דבר הטעון ביאור].
    4. קטונתי מלבקר את דברי רבי גדליה נדל שהיה גאון עצום, אבל שים לב שהוא גם נכנס לדוחקים עצומים, למשל בענין אדם הראשון, שבתורה מפורש שהוא אביו של שת שקרוב אלינו מאוד, ומצד שני הוא גם מצוי בראשית הבריאה, ובגלל זה נאלץ לחדש בענין זה חידושים מפליגים על כך שבעצם לא מדובר באדם אחד אלא בסגנון בריאה מסויים וכו'… בקיצור גם תורתו בענין זה מלבד מה שאין לה בסיס במקורות היא לא מתיישבת על הלב.
    5. אינני מוצא טעם ברוגע שמבוסס על הנחות שאינן נראות כאמיתיות מדברי גדולי הדורות… זה תחבושת על פצע מדמם ללא משחה להפגת את המוגלה… מה יעזור לך לשקר את עצמך בדבר שאינו משכנע ולא האמינו בו גדולי אומתך? הנכון יותר הוא כן להשקיע זמן בשביל ליישב את הראיות של המדע מול אמיתות התורה, ולהווכח שאין אמת בקביעת גיל העולם שעל פי חכמי המדע, שכן כל קביעתם מבוססת על הנחות יסוד ששוללות מציאות אלוקית, וגם לשיטתם כן גם לשיטתם! אם ניקח בחשבון מציאות אלוקית שבראה עולם שלם, שוב אין כל צורך להנחות אלו וניתן לקבל שהעולם הוא בן כמה אלפי שנים בלבד. כלומר אין לנו כל בעיה עם המדע האמפירי הקיים!! יש לנו בעיה עם פילוסופיה כפרנית ולא עם מדע של פיזיקה! הפילוסופיה ששוללת אלוקות מוכרחת להסברים מאוד משונים כפי שביאר יפה בספר מלכודת האמת, הסברים חסרי בסיס מדעי מוכח ולפעמים חסרי הגיון!
    כך שהכי חשוב לדעת, אין לנו כל קושי וכל בעיה עם המדע הטהור, יש לנו בעיה רק עם פילוסופיה ששוללת מציאות אלוקית!
    אם נפנים את הנקודה הזו ירווח לנו הרבה יותר מאשר דחיקת לשונות הפסוקים והכרחתם להנחות אחרות…

  3. אין לי הרבה זמן להגיב לצערי, אני מתמצת.
    אני יכול להבין את הגישה שלכם אבל לדעתי זה לא מוכרח…
    הטענה המרכזית שלי שאפשר להשאיר את האפשרות של תקופות פתוחה ולא בהכרח לסתור את פירושי קדמונינו אלא לתת למעיין אפשרות נוספת לפירוש.
    וגם אם רוב קדמונינו לא פירשו כך זה לא פוסל את האפשרות הזו כלל ועיקר! ולא חושב שצריך לפסול את דעתם של גדולים וחכמים שסברו כך רק בגלל זה…
    והרי קדמונינו לא התמודדו עם כל הידיעות של המדע המודרני ומצבם היה שונה מאוד וכל תקופה משפיע על הפירושים וכמו 4 היסודות המפורסמים שהרחיבו בהם קדמונינו בהתאם למקובל בזמנם למרות שהיום סתרו את זה מכל וכל ויש "טבלה מחזורית" שמכילה הרבה יותר יסודות.
    "דע כי רשות לנו נתונה לפרש משמעות הכתובים בנתיבות העיון ויישוב הדעת הגם שקדמונו ראשונים ויישבו באופן אחר, כי שבעים פנים לתורה, ואין אנו מוזהרים שלא לנטות מדברי הראשונים אלא בפירושים שישתנה הדין לפיהן, ולזה תמצא שהאמוראים אין כח בהם לחלוק על התנאים במשפטי ה', אבל ביישוב הכתובים ובמשמעות מצינו להם בכמה מקומות שיפרשו באופן אחר".
    (אור החיים ריש פ' בראשית)
    וכי האור החיים הקדוש אומר סתם דברים?
    אז אם יוכח מעבר לכל ספק שהעולם בן מליוני שנים זה לא מהווה בעיה לאמונה וכידוע שמה שמוכח בחוש לא יכול לסתור את התורה – הרי הטבע נוצר ע"י אותו בורא שנתן התורה ואפשר לפרש את התורה בהתאם, אז אומנם כרגע המצב שונה אבל לא חושב שצריך לפסול את זה לגמרי.
    אגב אתה כותב, "לומר שרוב ככל גדולי הדורות טעו בעיקרי אמונה, לא נראה לי הגיוני" – על איזה "עיקר" מדובר?? אין אף עיקר בעיקרי האמונה של הרמב"ם שאומר שימי בראשית היו 24 שעות…
    לגבי ה1000 שנה, אשמח שתרחיב קצת על ה"לוגיקה" המדוברת כי כרגע לפי הבנתי זה לא מוכרח…
    בנוגע לעולמות הקדומים… אכן אני צריך לברר עם הרב ענבל איך הוא מסביר אותם.

  4. אני רואה שכלל לא הבנת את כוונתי, אחדד: אין לי בעיה אם יוכח כך, אז יוכח כך. מה שהדגשתי הוא דבר שמאוד חשוב לדעת, והוא אבן היסוד בכל שיח בענין זה עם איש מדע או אתאיסט, ולכן הייתי רוצה שתישם לב לזה: לא רק שזה לא הוכח, אלא אין לכך גם שום סימן במדע האמפירי [המוכח על ידי התנסות ומדע פיזיקלי], שום כלום! התפיסה הזו שהעולם בן מליארדי שנים אינו יושב על מדע אלא על פילוסופיה! כלומר, אחר שהוכח בלי ספק מבחינה מדעית שהעולם אינו קדמון אלא יש לו נקודת התחלה וסוף [וזה הוכח בלים מדעיים מדוייקים ברורים] נוצרה שאלה, איך העולם נוצר, וכאן קיימות שתי אפשרויות – או שמישהו ברא אותו, ואז אין כל סיבה וכל סימן מדעי לומר שהוא עתיק! או שנניח שהוא פשוט נברא מעצמו. אלא שכאן יש לנו בעיה, איך עולם נברא מעצמו? ולכן כאן הציגו תאוריה שאומרת שהוא נעשה בתהליך הדרגתי מאוד ממושך וכו'. לכן, עוד לפני שנבחן את עצם הדבר הזה, האם מדובר בתיאוריה בעלת הדיון סביר, אני מסביר, שכל הרעיון המאוד קשה להכלה הזה, יושב על תפיסה פילוסופית, שעולם הרי יש ואלוקים הרי אין, ולכן אנחנו מוכרחים לומר שהוא נשעה מעצמו, ואם נעשה מעצמו הרי שזה לוקח זמן. כלומר, חשוב לדעת, אין שום מדע כפי שאנחנו מתייחסים למילה זו בכל הנוגע לכל תחןם שהוא התומך בתפיסה זו, תפיסה זו נובעת לחלוטין רק מקביעה שרירותית שהאופציה האלוקית לא באה בחשבון, ולכן כל דרך, רחוקה ומופרכת ככל שתהיה, נעשית הגיונית, כי הרי יש עולם לפנינו.
    המדע עצמו מסכים בהחלט בלי עוררין, שאם יש אופציה אלוקית, אין כל סיבה מדעית לומר שהעולם עתיק! חייבים להבין זאת.
    עתה ניגע בכמה נקודות קצרות, להבין עד כמה האתאיזם הולך רחוק כדי לשלול מציאות אלוקית.
    במדע לא נצפתה מעולם פעולה אבולוציונית קטסטרופלית. כלומר, הסתגלות לטבע, כמו פיתוח שרירים בגלל מאמץ וכדומה – כן, אבל מכאן להגיע שכיון שראינו שיש השתנות לפי תנאי טבע אז גם חומ גורם יכול לההיפך מעצמו לחי, ומיני בעלי חיים יכולים לשנות טבעם לגמרי מרכיכה חד תאית ליצור מורכב, אין לזה כל סימן וכל הגיון בטבע. זו השערה פרועה.
    כמו כן, הרעיון המרכזי של האבולוציה הוא שהחזק והמושלם גובר על החלש ולכן הוא שורד והחלש אינו שורד. זה מופרך מעצמו. שכן לפי המדע ציפור ייצרה לעצמה כנפיים בתהליך ממושך בן מאות מליוני שנים, ויש בזה שתי בעיות: 1. כל זמן היצירה הזו הכנפיים הלא יעילות ולא שימושיות רק הקשו עליה וגרמו שהיא תהיה היצור החלש, אז למה היא זו ששרדה ואלו שלא פיתחו כנפיים לא שרדו? זו סתירה מיניה וביה! 2. איך היא ידעה לייצר הלאה דבר שאינו תועלתי? איזה הגיון יש בזה הרי אין כאן יד מכוונת שאומרת תמתין 200 מליון שנה וזה יהיה שווה?
    שרשרת כל כך מדוייקת חכמה ומדוייקת מה שנקרא במדע הכיוונון הדק, הוא חסר הגיון וסבירות מבחינת תיזמון, מדובר ברצף של מליארדי פעולות חכמות שמצטרפות לשמות אחדותית אחת
    כמו כן יש סימנים ברורים בטבע למציאות רוחנית, למשל התודעה האנושית [יש הרבה מה להאריך זבה, כאן על קצה המזלג] לתופעה זו אין הסבר לפי המטריאליזם והאתאיזם, ושום תהליך הדרגתי לא יסביר אותה.
    צריך להבין שכלל ההסבר המדעי כביכול הזה לוקה בחוסר סבירות של אפס מוחלט ולפי כל כללי ההגיון דינו להשלל. הדבר היחיד שמחזקתפיסה זו הוא שהרי יש עולם והרי אין אלןקים…
    גם המימצאים הגיאולגיים שכביול מצביעים על מאובנים או שכבות סלע קדומות, אין בהם כלום, גם היום העולם מגוון, יש בו יצורים מורכבים יותר ופחות, ואין סיבה לחשוב שמדובר ביצורים שהם ראשית היקום, גם היום יש יצורים ברמת התפתחות כזו וכו'.
    לכן לסיכום, אם תהיה פעם הוכחה לעולם עתיק, אין לי בעיה, כיום אין לכך אפילו רמז. אז למה צריך לתת צד לאופציה כזו? רק בגלל שפרופסורים כביכול מכובדים מאמינים בה?!

  5. במחילה,כל המלל הזה לא עוזר לי כי אתם לא מגיבים לתגובה שלי, לדעתי תעברו עליה שוב…
    ושוב, אני לא מבין מספיק בשיטות התיארוך בשביל להאמין באמונה שלמה שאין שום בסיס מדעי מסויים לעולם בן מלירדי שנים, אמנם אני נוטה להגיד שזה המצב אך יש לי עוד הרבה ללמוד על הנושא. ואם כך השאלה שלי היא יותר למה לדעתכם אין שום אפשרות לתת אופציה שאכן זה המצב על פי התורה? גם אם לדעתכם אין הוכחה לעולם בן מליירדי שנים לא חייבים לפסול את זה כליל במיוחד שיש אנשים שלא מבינים בנושא של תיארוך וזה משאיר את ה"דלת פתוחה" וע"י זה מבסס יותר את האמונה שהרי לא משנה מה המצב התורה נשארת "במקום בטוח"

    ואשמח לקבל תשובה על מה ששאלתי בתגובה הקודמת שלי:
    טענתכם: "אלף שנה בנוי על לוגיקה אחרת לגבי יומו של הקב"ה, וזה עדיין לא מתיישב עם הנושא של תקופות."
    אני שואל: "לגבי ה1000 שנה, אשמח שתרחיב קצת על ה"לוגיקה" המדוברת כי כרגע לפי הבנתי זה לא מוכרח…"

  6. המצב שאתה מתאר סותר את הכותרת של השאלה… אתה בעצם אומר, אני לא מבין בענין התיארוך, אבל יש לי המון כבוד לפרופסורים, ולכן יעשה לי יותר טוב אם כן תתן פתח למציאות של עולם עתיק יותר.
    בענין זה אני אומר שני דברים:
    א. תרכוש את הספר מלכודת האמת העוסק בנושא הזה ברמה הכי מקצועית שיש, על ידי תלמיד חכם שבעברו הוא פיזיקאי, הספר מקיף את הנושא היטב ועמוק גם ברמה המקצועית מדעית וגם ברמה התורנית, וקיבל אישור והסכמה גם רבנית על ידי הגאון רבי משה שפירא ועוד וגם מדעית על ידי פרופסורים חשובים, לי באופן אישי הספר פתח אופקים חדשים לגמרי, אני כמעט משוכנע שאם תעבור על הספר, המצב הזה שאתה מתאר ישנה כיוון ואתה תרגיש הרבה יותר נינוח ו"האמונת חכמים" שלך וחוסר הבטחון בענין זה, יתפוגגו לך.
    לעיון ורכישה תוכל לראות כאן
    https://malkodethaemet.co.il/
    ב. נקודה נוספת, אינני שולל שהתורה יכולה להסתדר גם עם עולם עתיק, זה בסדר גמור והיו תלמידי חכמים שגם חשבו כך, אף כי מעטים, באופן אישי אחרי למידת הנושא בצורה מעמיקה, אינני רואה בזה צורך. אם עדיין תראה בזה צורך, תתקל בעובדות שמאששות ענין זה, זה בסדר [אני אומר לך בכנות אין, אבל אתה צריך לראות בספר שם את הרעיון והשתלשלותו].
    אני לא אמרת שהנושא של האלף שנה וכו' מוכרח, יש בענין זה כאלו שרצו לומר שהואיל ויומו של הקב"ה אלף שנה כמובא בפסוקים, שעל כן אג גם העולם הז הוא אלך שנה כנגד ששת ימי בראשית, ניתן לפרש את ימי בראשית עצמם כ6000 שנה, אבל אין בהשערה זו תועלת וזה לא מוביל לשום דבר גם ברמה המדעית. מה שכן מבואר בספר, שבהכרח זמן ימי בראשית שונה מהזמן המצוי לנו עתה, שהרי עד היום הרביעי שלא היו מאורות לא היתה התחלפות יממה ולא היה יום ולילה, עיין כל זה שם בהרחבה בצורה מאוד נעממה קריאה מקצ8ועית מעמיקה אבל שווה לכל נפש, למי שרוצה להשקיע.

  7. אוקי תודה, זה מה שחיכיתי לשמוע. את הספר יש לי אך עוד לא זכיתי לעבור על כולו.
    אגב, המפץ הגדול וחומר היולי עליו מדבר הרמב"ן לא מוזכר בהרבה פרשנים אלא בודדים ממש ולמרות זאת מבליטים את דעתו בנושא, אז גם דעת בודדים היא כמובן לגיטימית ורק תלוי ברמת אמינות הממצאים שיש לנו מה המשקל שנותנים לה וכמו שאתה ודאי מסכים…
    וסתם בכללי על המפץ הגדול אפשר גם לערער בקלות ע"י הטלת ספק בחוקי הטבע בזמן הקדום וצורת התפשטות הייקום והרי אף אחד לא היה שם ואין לנו יותר מאשר חישובים יפים.
    גיל העולם גם נקבע בין היתר ע"י חישוב אופן ההתפשטות שלו ("היסט לאדום") והוא מאוד הגיוני ולא בהכרח כזה מופרך, אך נראה שניתן לסתור אותו גם ע"י עירעור על מהירות ההתפשטות אמנם שוב, יש לי מה לעיין.
    בנוגע ל1000 שנה, לא הבנתי אותך, אם אפשר שוב על איזה לוגיקה אתה מדבר? ר' משה הדרשן לא דיבר כפשוטו 1000 שנה?

  8. חישוב לפי אופן התפשטות שוב לוקח בחשבון שנקודת ההתחלה היא אפס! כלומר אין בורא אלא יש מפץ ראשוני שיצר דברים התהליך איטי הדרגתי כמו זה המוכר לנו, כל זה תמיד רק אחרי שמניחים הנחת יסוד שאין בורא והכל נעשה מעצמו! לכן אני חוזר ואומר שאין שום מימצא שמעיד על עולם עתיק, הכל בנוי ומתחיל מאותה נחת יסוד שרירותית הכל נעשה לבד באותם תהליכים הקיימים לפנינו ואין בורא לעולם. בהנחה שיש בורא אין כלום.

  9. הכל בסדר אני מסכים עם זה הנחת היסוד של האקדמיה ידוע ומפורסמות… רק שגם בלי הנחת יסוד הכפירה בבורא ניתן לחשב את עתיקותו של היקום על סמך הבדיקות המקובלות ולהגיע לאותם תוצאות של ה"כופרים", העניין הוא אם מקבלים את ההנחה שימי הבריאה היו 24 שעות או לא ואז אפשר לנסות לסתור את הממצאים או להתאים בהתאם למצב.
    תוכל להתייחס לשאלתי על דבריך על ר' משה הדרשן שאומר שימי הבריאה היו 1000 שנה שאתה טוען שלא מביאים ממנו ראיה שהרי הוא מדבר על משהו אחר?

    אגב, בנוגע למה שאמרתם לי על עולמות קדומים, הרב ענבל השיב לי כך: "התפארת ישראל מדבר על הדינוזאורים, וטוען שעולמות קדומים אין הכוונה כדורי ארץ אחרים, אלא תקופות חיים שהיו על פני כדור הארץ הנוכחי"

  10. אני רואה שאינך מבין את כוונתי. כל הבדיקות המקובלות מתבססות על אותה הנחה שהכל נוצר מאפס בתהליך הדרגתי, אם יש בורא הוא בורא עולם שלם! ניקח לדומא. התגבשות של חול לסלע אמורה ההניח לקחת מליון שנה. אבל אם בורא עולם ברא בעצמו סלע, כמה זמן זה לקח? במאמר פיו! וחז"ל כבר אמרו לנו שכל העולם ב"צביונן נבראו" כלומר נברא עולם זקן כביכול.
    מה שאמרתי לגבי הנושא של אלף שנה שהוא לא רלוונטי לנושא שמטריד אותך, כי בכל מקרה לא נגיע ל13 מליארד שנה כדברי המדענים, אז מה זה משנה לנושא?
    אבל הספר עצמו עוסק בהכל הרבה יותר לעומק והרבה יותר מקצועי וחבל על כל ההתכתבות הזו… יש לך את הספר, שב בנחת ואם יהיו לך עוד שאלות, נדון בו אי"ה.

  11. זה שהקב"ה ברא את העולם לא אומר שזה ישר מאפס למאה ללא שום תהליך של המפץ וכו' וזה לא סותר את "בצביונן" וכבר דובר על כך במפרשים כמו שאתה יודע שהיה תהליך מסויים כגון הרמב"ן, ספורנו על בריאת בעלי החיים וכו'

    לגבי אלף שנה, השבתי על כך כבר לעיל, ושוב אענה, אם יום זה לא כפשוטו, אכן אין הבדל גדול בין אלף למליון. ושוב אנו חוזרים לנקודה שיש אפשרות לפרש כך ויש שלא ולכן באמת אין מה להמשיך לפלפל ואני בלנ"ד יעבור על כל ה"מלכודת"

  12. 1. לא נכנסתי לשאלה כיצד הוא ברא, רק אמרתי שאין הכרח שזה אמור לקחת זמן, אפשר לעשות חמר היולי ואז מיד לעשות ממנו עולם שלם, ואין שום דבר במדע שסותר תפיסה זו ולא בראשונים ובקדמונים.
    2. לא הבנתי, אבל כדבריך, תעיין בספר אינני יודע לומר יותר ממה שכתוב בו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל