לתרומות לחץ כאן

חזן שהתחיל קדיש במקום ישתבח

שאלה:

קדיש שלפני ישתבח – מקרה מוזר
הבקר הייתי במנין בו עלה צעיר אחד לפסוקי דזמרה, סיים ה' אחד ושמו אחד
וירד והלך למקומו, קורה הרבה פעמים, ואז מחפשים מי יעלה לישתבח, זה לא רוצה וזה לא רוצה, ולפתע עולה יהודי,
ומתחיל קדיש במקום להתחיל ישתבח.
אז קראתי לו : ישתבח, ישתבח, הרי כל הציבור עוד לא אמר ישתבח,
חשבתי שהוא פשוט התבלבל אבל הוא המשיך, ואמר ברכו, וכולם עונים לו ברכו,
והוא ממשיך ואנחנו חוזרים לומר ישתבח.
לאחר התפילה, אמרתי לו ליהודי הזה בצחות, שיש כאן שאלה שאולי חייב לכל הציבור, לכל אחד 10 זהובים, שהרי הפסיד לנו אמן שלאחר ישתבח.
הוא טען לי שכיוון שאף אחד לא עלה, והוא כשלעצמו משום מה אמר כבר ישתבח, לכן היה חייב לומר קדיש.
אמרתי לו שאולי יש פה בעיה, שהחצי קדיש הזה, הוא להפריד בין פסוקי דזמרה לברכות קרי"ש,
ואין לומר קדיש כשהציבור לא אמר ישתבח, ורק הוא אמר לעצמו. זה קדיש להוציא את הציבור.

אחרי זה חשבתי שאולי לא עשיתי כדין לקרוא לו באמצע הקדיש שלו, ישתבח ישתבח.
מה דעת הרבנים שליט"א?
א מאדנע מעשה…

תשובה:

שלום וברכה

היום ברוב בתי הכנסת הישיבתיים אין חזן לפסוקי דזמרה, ובהרבה מקומות שיש חזן אף אחד לא מתייחס לקצב שלו וכו', ולכן מאוד מצוי שמחפשים חזן, ומה לעשות אנשים כבר אמרו ישתבח… שהרי יחיד אומר ישתבח סמוך לאז ישיר, ואף אחד כאן לא תכנן להיות חזן, ולכן עושים כמו שאמרת. והמחשבה שלך שאנשים לא אמרו ישתבח אינה מדוייקת, אני מניח שרוב רובם אמרו וכאמור.

הצטרף לדיון

11 תגובות

  1. לא, אצלינו יש תמיד חזן לפסוקי דזמרה, חצי מהציבור לא הגיעו לישתבח,
    והחצי השני המתין לחזן לומר יחד ישתבח.
    השאלה היא, במקרה שרק החזן אמר ישתבח, היה רשאי לומר קדיש?

  2. גם במקומות שאין חזן לפסוקי דזמרה, כשעולה החזן, הואש מתחיל בישתבח, כדי לזכות את הציבור באמן לאחריו.
    במניינים ליטאיים, מצוי בשבתות שאין חזן, אבל החזן מתחיל בשוכן עד .
    מעולם לא ראיתי חזן שמתחיל בקדיש.

  3. המ”ב פוסק שיש להסמיך את ברכת ישתבח לפסד”ז ולא להפסיק ביניהם. ואם צריך להמתין לעשירי ימתין לפני סיום אז ישיר ויסיימו בציבור. שלא להפסיק בין הפסוקים לברכה.

  4. ברור, והסברתי בתשובה, שהבעיה כאן שאין חזן ידוע, ולכן הוא נהג כמו שעל הציבור לנהוג, לגמור אז ישיר ולומר ישתבח, ועכשיו הוא צריך לגשת ומה יעשה, וזה דבר נפוץ.

  5. שאלה.
    חזן שכן עלה לפסוקי דזמרה. אמר ישתבח וחצי קדיש. ולאחר מכן "ברכו", האם רשאי אחרי ברכו שמישהו אחר יחליף אותו?

  6. גבאי הית כנסת הציע טת זה כפתרון לאבל שחושש מלעבור לפני התיבה, והסכים לעלות כחזן לפסוקי דזמרה. הרעיון שלו היה שלפחות יגיד ברכו כחזן.

  7. יתכן, אינני יודע אם זו הדרך הנכונה, שיגיד את כל הקדישי יתום וברכו בסוף התפילה, ואולי אפשר לעודד אותו שלא להתבייש.

  8. זו היתה דעתי. אבל מאחר ואותו גבאי אמר לי ש"עושים גם כך", ומעולם לא ראיתי את זה קודם לכן, בחרתי לשאול האם זה מקובל/תקין.
    בכל אופן תודה רבה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל