לתרומות לחץ כאן

קבלת תשלום מראש בכדי לשמור את המחיר, והתמורה במועד מאוחר יותר

שאלה:

שלום וברכה,
אני בעל אתר אינטרנט המאפשר לעסקים לפרסם את עסקם באתר שלי בתשלום, כעת יצאתי במחיר מבצע, פנה אליי לקוח שמעונין לקבל את מחיר המבצע אך לפרסם במועד עתידי שאינו ידוע, אמרתי לו שאם ישלם מראש זה יהיה אפשרי. ואכן שילם ועדיין לא קבענו מועד עתידי. האם יש בכך התנהלות בעייתית מבחינה הלכתית? צריך היתר עיסקא?

אמר לי חבר שיש צד שמה שסיכמתי עם ההוא שישלם עכשיו ושריון המחיר עבורו, זה מוגדר פסיקה בשכירות פועלים, ובסימן קעו נפסק שאסור לפסוק עם פועל אלא אם הוא מתחיל לעבוד מיד. אמנם יש כאן צדדי היתר שאולי זה מוגדר קבלנות, ואולי אין שומתו ידועה, אבל עדיף להוסיף היתר עיסקא, ובעצם הוא שוכר אותי לפרסם אותו, אם הוא היה מעמיד אותי בצומת שאחזיק את הפרסום שלו, זה שכירות פועלים. ויתכן שזה אותו דבר. אך אולי יש מקום לחלק, כי יש כאן צד קולא גם מצד שאין שומתו ידועה וגם בגלל שאולי זה לא מוגדר פועל אלא קבלנות.

אשמח לתשובה ומקורות.

תודה

תשובה:

שלום וברכה,

גם בקבלנות דעת השו"ע הרב שאסור להקדים מעות ולהוזיל לו עבור הקדמת מעות. וכאן שמפרש שני מחירים הרי זו פסיקה אסורה גם אם המחיר לא קבוע. ולכן אסור לתת הוזלה למי שמקדים ומשלם תשלום מלא, אלא אם בעל האתר יתחיל להכין לו את הפירסום שבכך הוא מתחיל את השכירות. או שיעשו היתר עסקה ביניהם.

בהצלחה.

מקורות:

שו"ע יו"ד סימן קעו ס"ח. ושו"ע הגר"ז סעיף יד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל