לתרומות לחץ כאן

ברכת הגומל על ידי אשה

שאלה:

בוקר מבורך כבוד תורתכם,

מקרה מתפילת שחרית של השבת האחרונה.

ידוע לי שאפשר לצאת ידי חובה בברכת הגומל הסמוכה לספר התורה. וכדרך מנהג יוצאי ספרד להבנתי הקלה, עלי לעמוד כאשר המברך יברך את הגומל ואז שאענה אמן.

בשבת האחרונה לאחר שעלה פלוני לתורה וסיים ברכות התורה, הכריז הגבאי בקול "ברכת הגומל!", אני רגיל של הפלוני הזה איש תם וירא שמיים גדול שהוא בכל שבת מתוקף עבודתו מברך את הגומל. ההכרזה של הגבאי הוציאה אותי מהתעסקות שקועה בקריאה מהחומש, ואז שמיד ונעמדתי בהיכון, מצאתי שנוכחתי משמיעה כי הגומל השבת מפי מברכת יראת שמיים מהעזרה. ועניתי אמן.

ברור לי שברכה היא ברכה ובפרט שגם כל אישה חייבת בה, לא הסתפקתי שזה מוציא אותי ידי חובה. אלא שואל גם בעיקר על דרך המנהג, האם זה נכון לצאת כך ידי חובה, או לאחר שקמתי כבר עדיף שהייתי ניגש לברך בעצמי?

תודה רבה לכם ולכן

תשובה:

אם היא יודעת לכוון להוציא אחרים ידי חובה אפשר לצאת ידי חובה בברכתה. אבל לכתחילה עדיף שלא לצאת מנה כיון שיש שסוברים שנשים פטורות מברכה זו משום צניעות.

מקורות:

יש נהגו שנשים אינן מברכות ברכה זו, משום שהיא נאמרת בפומבי ומידת הצניעות היא שאשה לא מברכת לבדה בציבור, מהם שנהגו שאשה מברכת בפני תשע נשים ואיש אחד. ראה משנה ברורה סי’ ריט ס”ק ג. וראה כאן מדברי הפוסקים שסברו שנים מברכות בפני עשרה אנשים כמו איש. ומכל מקום אדם אחר לא יכול לברך במקומה, אם היא רוצה לברך, תמתין עד שתתחזק, או יבואו אנשים לביתה ותברך בפניהם. יש שנהגו שהבעל עולה לתורה ואומר ברכו וכו', וכאשר האשה שומעת ברכו ועונה ברוך ה' המבורך זה עולה לה במקום הגומל.

בשורות טובות ובריאות איתנה!

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. אשמח אם כבוד תורתו שליט"א ישתף איתי את המקור למנהג:

    "יש שנהגו שהבעל עולה לתורה ואומר ברכו וכו', וכאשר האשה שומעת ברכו ועונה ברוך ה' המבורך זה עולה לה במקום הגומל."

    תודה רבה

  2. המקור הוא בס' תורת חיים סנהדרין צד א. אגב, בבית יוסף סי' ריט הביא מחלוקת אם הבעל יכול לברך הגומל במקום האשה והיא תשמע ותענה אמן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל