לתרומות לחץ כאן

תשעה באב נדחה עם מיגרנה חריפה

שאלה:

שלום כבוד הרב,

רציתי לשאול מס' שאלות הנוגעות ל 2 נושאים שונים .

1. יש לי גמח בצק . אני מפרישה חלה וכל שבוע נותנת את הבצק במלואו למשפחה אחרת לפי תור. לפני מס' שבועות קבעתי עם אם המשפחה, הבצק חיכה לה עד שעה מאד מאוחרת ביום שישי והיא לא הגיעה. מאד כעסתי. ניסיתי להתקשר והטלפון שלה היה מנותק. היה לי חבל על ברכה לבטלה ועל זה שאאלץ להשליך בצק לפח. בסוף מצאתי משפחה אחרת שתקבל אותו. בכל אופן אני הצהרתי שלעולם לא אתן למשפחה הנל יותר בצק.
לאחר כשבוע אם המשפחה התקשרה והתנצלה. היא נסעה באופן פתאומי לארהב ושכחה להודיע לי. אמרתי לה שאני כמובן מוחלת לה. היום היא שוב התקשרה ושאלה מה עם בצק. אמרתי לה שבשמחה אתן לה אך הוצאתי מהפה "שלעולם לא אתן לך" וזה אולי נדר. אמרתי לה שאברר אצל הרב. האם אני צריכה לעשות התרת נדרים על זה?

נושא שני: תשעה באב. בשנה שעברה שאלתי את הרב: אני סובלת ממגרנות איומות כל כעשרה ימים וברור שהצום מחריף וגורם לזה. שאלתי אם מותר לי לא לצום והרב אמר שאסור ואכן צמתי והרגשתי איום ונורא. עכשיו אני שואלת: בעזרת ה אצום אך אם ארגיש לא טוב אוכל להפסיק את הצום? שאלתי מתייחסת להשנה כשזה צום נדחה וגם לשנים הבאות כשהצום לא יהיה נדחה אם המשיח לא יבוא ונמשיך לצום.
השאלה הנוספת שלי: אם מותר לי להפסיק לצום יהיה עלי לעשות הבדלה נגיד בצהריים? ככה לעשות?
יתכן שאוכל לשמוע מאבא שלי שאינו צם האם זה מספיק? כלומר לשמוע הבדלה במוצשק ולהפסיק לצום למחרת בצהריים או אם אוכל לצום עד הסוף האם מספיקה ההבדלה שאשמע מאבא שלי במוצשק כדי לאכול במוצאי תשעה באב?

תודה רבה מאד!

תשובה:

שלום וברכה

אינני חושב שהיתה כוונה לנדר, זה סתם משפט סתמי שנאמר מתוך כעס.

את יכולה בהחלט לשמוע הבדלה מאבא במוצאי שבת, אין לזה כל קשר לשאלה אם תצומי או לא. בנוגע לצום, תתחילי, ואם תראי שהולך להיות מיגרנה משמעותית תפסיקי, בצום נדחה גם בקצת חולי יש להקל.

שבת שלום ובשורות טובות.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. אני מאד מודה לרב.

    אני מאד מקפידה על הלשון ואם אומרת משהו תמיד משתדלת לקיים. פה אפשר אני מבינה לוותר. כן?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל