לתרומות לחץ כאן

טעות מחיר באתר הזמנת טיסות

שאלה:

שלום,
באתר חברת התעופה wizzair ההונגרית היה (ועדיין) "באג" – טעות טכנית והם מציעים לכל מאן דבעי אפשרות להוסיף לכרטיס הטיסה מזוודות של 26 קילו ללא תשלום נוסף (כאשר עלות הוספת מזוודה במשקל כזה היא בדרך כלל כמה מאות שקלים).
הדבר בוודאי אינו מבצע או הטבה אלא טעות גמורה.
שאלתי, האם ניתן לנצל טעות זו ולהוסיף מזוודות לכרטיס?
הצדדים שעלו בדעתי.
1. למיטב ידיעתי טעות עכו"ם מותרת, מאידך אולי יש בעלי מניות וכדומה יהודיים, האם צריך לחשוש לכך?, ומאידך גם אם יש יהודיים, לכאורה זה באחוזים מזעריים ביחס לשאר מחזיקי המניות ולכן לכאורה גם אם יש כאן נזק או "גזילה" זה פחות משווה פרוטה ביחס ליהודי על כל פנים.
2. יתכן שאין להם עלות כלשהי עבור הוספת מזוודה לטיסה אלא זו רק אפשרות נוספת שלהם לגבות כסף ואולי "זה נהנה וזה אינו חסר" במיוחד אם לא הייתי רוכש בתשלום מלא מזוודה וזו מניעת רווח ולא גרימת הפסד.
3. חוקית אחרי שינוי ההזמנה והוספת המזוודה הם לא יכולים לבטל זאת וחייבים לכבד את הכרטיס עם המזוודות, ואולי אם מבחינה חוקית זה תקף זה לא נחשב לגזילה וכדומה.

מה דעת תורה בעניין?

תשובה:

שלום וברכה,

מותר לצרף לכרטיס מזוודות נוספות לכרטיס, ואין צורך ליידע אותם על טעותם, כיון שהטעות הם שלהם ואתה לא מטעה אותם, הרי זה טעות הגוי שמותרת בגוי.

גם אם יש משקיעים יהודיים בחברה, דעת רוב הפוסקים [הגר"מ פיינשטיין, הרגש"ז אוירבך, הגרי"ש אלישיב] שבעלי מניות קטנות לא נחשב לבעלות, ולכן לא נחשב גזל מהיהודים ששותפים בחברה, ודינו כטעות הגוי שמותרת בגוי.

בהצלחה.

מקורות:

ראה ש"ך סימן שמח ס"ק ג שהבי את דברי היש"ש ב"ק פ"י סימן כ שסובר שטעות במקח ומקח דינו כגזל הגוי ועיין ביש"ש שם שכוונתו שהוא מטעה את הגוי ולוקח מקח ללא תשלום, אבל אם הגוי טעה מעצמו מותר לקחת את המקח ללא תשלום.

ש"ך חושן משפט סימן שמח ס"ק ג: וי"א דאסור להטעותו וכו'. ע' ביש"ש פ"י דב"ק סי' ך' (הג"ה שפסק שם סי"א /כי"א/ וכ' שם דמ"מ יאמר לו ישראל ראה שעל חשבונך אני סומך וגם הפקע' הלוא' אינו מותר אלא כשחייב לשלם לו דרך מכס או דרך חוב אבל מה שהוא דרך מקח אסור עכ"ל וע"ש):

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל