לתרומות לחץ כאן

ביקשה מחברתה שתזרוק אליה את הטלפון והוא נפל למים

שאלה:

חנה וליאורה היו בטיול שנתי והשתתפו בשייט אניות. הפלאפון של חנה היה בידה של ליאורה, איני יודע אם היא שאלה אותו או שהחזיקה אותו בשבילה. חנה ביקשה מליאורה שתזרוק לה את הטלפון ולאורה עשתה את זה. חנה לא הייתה מוכנה והטלפון נפל למים. חנה תובעת שליאורה תשלם לה על טלפון חדש.
האם ליאורה חייבת לשלם? האם יש הבדל אם היא הייתה שואלת או שומרת? אם היא חייבת, האם יש להעריך את שווי הפלאפון שהיה ישן או שתקנה לה חדש? מדוע ומה המקורות?

תשובה:

שלום וברכה,

אין הבדל אם ליאורה היא שאלה את הפלאפון או שרק שמרה על הפלאפון, אם בעלת הפלאפון אמרה לה תזרקי לי את הפלאפון והפלאפון נפל למים ליאורה חייבת לשלם על הפלאפון, ורק אם אמרה לה תזרקי לי ואני אחראית על הפלאפון, ליאורה תהיה פטורה מתשלום. 

בהצלחה.

מקורות:

שולחן ערוך חושן משפט סימן קכ סעיף א

"המעות באחריות הלוה, עד שיפרענו ליד המלוה או ליד שלוחו. ואם זרקן בפניו, ונאבדו, חייב. אפילו אמר זרוק לי חובי, וזרקו ונאבדו, חייב. אבל אמר לו זרוק לי חובי והפטר, וזרקו, אפילו רחוק למלוה, ונאבד קודם שיגיע לידו, פטור, שהרי הרשהו בכך".

מבואר שאם אמר לו זרוק לי האחריות על הזורק עד שיגיע לידיו. וכדי שהזורק יפטר צריך שהשני יקבל אחריות ויפטור את הזורק אם יגיע נזק לחפץ שזורק לו. ולכן חנה שאמרה לה תזרקי הכוונה שליאורה תהיה אחראית על הפלאפון בזריקתו עד שיגיע לידי. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל