לתרומות לחץ כאן

שאלה בנוגע לקנית דירה על דעת שיש התרי בניה

שאלה:

שלום, לפני כ3 שנים קניתי דירה של 5 חדרים, במהלך ההתדיינות וחתימת החוזה התברר שזו היתה דירת 4 חדרים שהורחבה ל5, כששאלתי האם יש התרי בניה המוכר אמר שזה בתהליך בעירייה וממתין לאישורים, בתמימותי חתמתי על חוזה אבל כשהוצאתי משכנתא אמרו שכל עוד אין התרים השמאי מעריך בפחות, יצא שכמעט ולא היתה לי אפשרות לקנות את הדירה לולא הסכום שחסכתי מההון עצמי כדי לשפץ, וכך ויתרתי על הסכום, ונשארו לי עוד 60 אלף להשלים, אותם התניתי עם המוכר שברגע שיוציא התרים יקבלם, נסחבו להם 3 שנים שבהם המוכר לא הזיז את העניינים כמו שצריך, וכבר כשנזכר לפני כשנה ולקח אדרכלית אחרת שתזיז את העסק ושילם עוד סכומים, בא שכן חדש ורצה לבנות את החלק שלו שיוצא שאחרי הבניה שלו העיריה כרגע לא מאשרת את ההתרים, זה בגדול הסיפור אולי עם עוד כמה פרטים, עכשיו המוכר פונה אלי ואומר שהוא עשה את מה שהוא יכול וצריך ללכת לרב, אני שואל עם מי הדין נוטה והאם יש לי טענות בנושא, ובנוסף אם נגיע לבית דין האם יש לי סיכוי אפילו אדרבא לתבוע אותו על עוגמת נפש ועל ערך דירה שלדעתי חדר חמישי בלי התרים שווה אפילו יותר מ60 אלף בהתייחס למצב. תודה רבה על ההתייחסות.

תשובה:

שלום וברכה,

כדאי שתפנה לדין תורה מול המוכר, יש לך מקום לתבוע את המוכר שלא סידר היתרים וממילא לא יכול לדרוש את יתרת התשלום מאחר ובפועל מכר לך דירה ללא היתרים שמחירו הוא פחות בהרבה מדירה עם היתרים. ויש צד שגם

תוכל לתבוע אותו שיחזיר לך חלק מהכסף לפי ערך של דירה שהחדר החמישי ללא היתרים.

הצד שיש כאן לזכות את המוכר שהוא ידרוש ביטול עסקה, כמבואר בשו"ע ריש סימן רלב שהקונה לא יכול לדרוש הוזלה כאשר יש מום בדירה אלא או ביטול מקח או שישלם מחיר מלא. אולם נראה שכאן זה לא שייך כיון שאין אפשרות לבטל את העסקה אחרי שהוציאו הרבה כסף למכירת הדירה ולמעבר הדירה, שבכה"ג הקונה ישלם לפי ערך הדירה עם המום.

ולכן כדאי שתפנו לדין תורה כדי לברר את הדברים ויש לך מקום לזכות בדין תורה.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. תודה על התשובה, מה אם הוא יטען שלא היתה התחייבות על ההיתרים? ומה הדין אם יטען שההיתרים היו על דעת שהכל כסדר ואם השכן בנה וחרג גם בשבילי זוהי בעיה שלי? האם יש בטענות אלו ממש?

  2. אם הוא יטען שלא היה תנאי על התרים ואתה ידעת וחתמת אתה צריך לשלם את כל המחיר. ואם לא ידעת בשעת חתימת החוזה אתה יכול לדרוש שלא לשלם את הנותר וגם לתבוע חלק מהסכום, כיון טעות במחיר הדירה.
    השכן לא יכול לטעון שהשכן חרג ולכן לא יכול להוציא אישורים, כיון שבפועל לא סידר את ההיתרי ונמצא שמכר דירה שחלקה ללא אישורים.

  3. תודה רבה על התגובה, אם הוא טען בעל פה שההתרים בתהליכי אישור ותוך זמן קצר יהיה מוכן, ורק לאחר שחתמתי על החוזה הבנתי שהמשמעות שהמשכנתא שאקבל תהיה נמוכה ממה שחשבתי ולכן השארתי אצלי את הסכום על דעת שיהיו התרים ואתן כשיהיו מה הדין?
    כלומר בשעת החתימה שמעתי שההתרים בתהליך אישור אבל על דעת כן קניתי אמנם לא התנינו מפורש שהקניה על דעת כן, רק לאחר חתימת החוזה וההליכה לבנק הבנתי את המשמעות ויכולתי לבטל את החוזה ובכל זאת המשכנו על דעת שיהיו התרים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל