שאלה:
שלום לכבוד הרב,
המקובל רבי יהודה פתייה העיד ברוחות מספרות שנתן העזתי חיבר את החמדת ימים אך הרב עובדיה אמר שלא תמיד הרוחות והממונים אומרים את האמת לכן אין זה מעיד על זה אבל הגאון רבי יעקב עמדין בעל היעב"ץ חלק נחרצות על אלו שאומרים שהוא לא חיבר את זה ומביא רמזים מהספר שנתן העזתי חיבור את זה כמו הראשי תיבות ש"ץ שר"י (שבתי צבי שם רשעים ירקב) ואומר שמחברו הוא נתן העזתי על פי מי הולכים?
תשובה:
המחלוקת בענין זה ידועה, למעשה פוסקים רבים הביאו מספר זה, גדול הלוחמים כנגדו אכן היה רבי יעקב עמדין [היעב"ץ] שיצא במלחמת חורמה בספר ומחברו לפי שחשדו בשבתאות, בכלל זו היתה מלחמת חייו של רבי יעקב עמדין, המאבק בשבתאות. נראה שאף סבר שחיברו נתן העזתי תלמידו של שבתי צבי ובכוונה תחילה העלים זאת כדי שלא ימנעו מללומדו בקהילות ישראל. אולם, רבים מגדולי ישראל המובהקים מציינים בספריהם לדבריו, הלא המה השולחן ערוך הרב הפרי מגדים ערוך השולחן רבי חיים מוולוז'ין [הרב קוסובסקי שחור אסף למעלה ממאתיים מגדולי ישראל שסמכו על ספר זה והזכירוהו בכתביהם].
לפני כ130 שנה יצא לאור ספר בשם כבוד חכמים, על ידי אחד מגדולי מקובלי דורו בעל ההגהות וביאורים על ס' עץ חיים לאר"י ז"ל, שמטרתו להוכיח את צדקתו של ספר זה ומחברו. עיקר מטרת הספר שם להוכיח שכתיבתו של ספר זה קדמה לימי נתן העזתי.
חכמי ספרד, הלא המה בעל חקרי לב והגר"ח פלאג'י החשיבו מאוד ספר זה והגו בו רבות. כמו כן רבים ממנהגי ישראל מיוסדים על המובא בספר זה.
סוף דבר, לא מצאתי התייחסות מפורשת של גדולי דורינו בענין זה, אולם, בין חכמי הדורות הקודמים מצינו רבים שהחשיבו ספר זה מאוד, ולעומתם כאלו שפקפקו בו. נדמה לפי מה שהעלתי בחכתי שרוב חכמי ישראל צידדו בעד הספר ומחברו, אף כי עם זהירות נדרשת.
אבל יש בעיה לקרוא בו לדעה שנתן העזתי הוא המחבר?
בגלל שלמרות שהוא היה נביא שקר הוא עדיין היה גאון עצום ומקובל
אם זה אכן כך, ודאי יש להמנע מספרי מינים שהחטיאו את ישראל וגרמו חורבן נורא, זאת מלבד החשש ממסרים שאינם כהלכה.
צריך הכרעה ברורה מאוד בנושא זו לא סתם שאלה ,אחד התיקונים הגדולים לעוון זרע לבטלה מבוסס על ספר חמדת ימים כמבואר בקונטרס היחיאלי למקובל הגאון רבי יצחק אלפייה זצ"ל,כשזה מגיע כבר לכאלה מקומות לא שייך להישאר בספק ,זה דיני נפשות.
עיין ברוחות מספרות הנ"ל עמ' 188 שהביא הרב פתיה עצמו דברי החמדת ימים באריכות וציין בסוף דבריו למעשה רוזה בת פרחה שהיה בשנת תרעג ואילו המעשה מנתן העזתי היה בשנת תרעא
מה שאני יודע אני כותב ומה שלא, איך אכתוב…
השאר תגובה