שאלה:
האם מברכים את ברכת הרב את ריבנו שמברכים רק בציבור, כשהקריאה היא בפני יותר מעשר נשים?
תשובה:
שלום וברכה
כאשר יש עשר נשים, לענין קריאת המגילה זה נחשב קריאה בציבור, כיון שהנושא כאן אינו הצטרפות למנין אלא פירסומי ניסא, ומברכים הרב את ריבנו.
מקורות:
משחא דרבותא סי' תרצ, וראה הגה' רבי יוסף כהן זצ"ל בס' מקראי קודש פורים עמ' קמד. וכן נראה שנקט בחזון עובדיה פורים עמ' צא.
ראה בספר רץ כצבי חנוכה ופורים סימן כא, שהביא מדברי הפוסקים בזה, וביאר שם שיסוד ברכת הרב את ריבנו הוא ברכה משום פרסום הנס ויכול לברך גם כשקורא את המגיל לעשר נשים משום שלפרסום הנס אין נדרשת נוכחות של "ציבור" [היינו שיש כאן גדר דיני והלכתי שיש לקבוצת אנשים זאת תורת ציבור שהוא נפקא מינה לענין כמה דינים כמו מנין וכדומה]. אלא הנצרך לעניינה הוא נוכחות של רבים ועשר נשים הן רבים שמתקיים בהם פרסום הנס. (וראה שם עוד מה שהוסיף והסיבר בביאור ההבדל בין רבים לבין ציבור בסוגיא דעכו"ם שאנס ישראל לעבור אחת ממצוות התורה בפרהסיא שדינו יהרג ואל יעבור).