לתרומות לחץ כאן

מלאכה על ידי קבלן יהודי בערב שבת אחרי מנחה קטנה

שאלה:

בס״ד
לכבוד הרב הגאון שליט״א
אנחנו עושים שיפוץ בבית בע״ה ושכרנו קבלן שיפוצים יהודי שומר תו״מ
לפני כמה שבועות הגעתי הביתה אחרי מנחה קטנה בערב שבת קודש והוא עדיין עובד… האם יש לי חיוב למחות בידו והאם עליי לחשוש ל״סימן ברכה״ יש לציין שאיני מעוניין שיעבוד בשעות האלה והוא מגיע והולך מתי שהוא רוצה ואין לי שום שליטה על השעות שלו
לא נעים לי למחות בו אך מצד שני איני רוצה לעבור על ההלכה ח״ו היום דיברתי איתו וניסיתי לרמוז לו שאני רוצה שהוא יעזוב מוקדם בערב שבת… קשה לו עם זמנים ואני חושש שימשיך לעבוד אחרי מנחה קטנה….
האם אפשר לסמוך על מנחה קטנה מג״א(אני לכתחילה מחמיר בק״ש כמ״א)
ישר כוח

תשובה:

שלום וברכה

 

האיסור על עשיית המלאכה בזמן זה אינו מוטל עליך אלא עליו, הוא אסור בכך. המעמד של הפועל שהוא קבלן שלך ולא שכיר יום, כלומר הוא לא פועל בשליחותך כשהוא עושה את המלאכה בזמן שאסור. אינני זוכר שהביאו הפוסקים לגבי ערב שבת חשש שיש איסור של מראית העין, כפי שהזכירו לגבי עשיית מלאכה [על ידי פועל גוי] בשבת עצמה. אמנם ראוי מאוד כן למחות בידו, תעשה זאת בצורה עדינה, תאמר לו שלפי ההלכה היהודית אסור לעשות מלאכה כזו משעה פלונית והיית שמח אם לא היה עושה זאת בביתך. אני בטוח שיקבל זאת בהבנה, הוא יודע שאתה דתי ויש כללים, ובסך הכל לא מדובר בהרבה זמן, אני מניח שהוא יוצא משם לפני שבת אז עוד שעת עבודה לפה ולשם זה לא מה שישנה. הנקודה שכאשר לא מסבירים, רק אומרים אני רוצה שתעזוב מוקדם, זה לא מצליח ולפעמים גם מרגיז, אבל כשמסבירים בעדינות ולא באריכות, זה מובן ומתקבל.

 

שיהיה ישוב טוב, שבת שלום.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל