לתרומות לחץ כאן

ברור בזמן יציאת השבת המשך

שאלה:

קיבלתי תשובתכם למייל.

אביא כאן את השאלה והתשובה:

שאלה:
מעריך מאד את סבלנותכם. סליחה על האריכות מראש.
לוודא ברשותכם שהבנתי נכון:

בנושא שיטת החזון אי"ש בנושא זמן יציאת השבת:

הלכה למעשה יש להוסיף 45 דקות מקסימום מקסימום על זמן השקיעה הרגיל לשיטת הגאונים המופיע בלוחות השנה הרגילים לפי המיקום והעיר/מקום ביישוב כמובן כדי להגיע לזמן צאת הכוכבים עצמו לשיטת החזון אי"ש (כל זה בארץ ישראל. בחוץ לארץ יש מקומות שמוסיפים יותר- 50 דקות שכתב ר' משה פיינשטיין זצ"ל, ואפילו 60 דקות)

חשוב להוסיף שאין כל חשש שלא לקחנו בחשבון את זמן השקיעה המדויק שמשתנה לפי מיקום מדויק וגובה אפילו באותה עיר או מקום- כי הלכה למעשה זה יכול להשפיע על זמני שקיעה רק בנושאים דאורייתא שקשורים לשקיעה עצמה אבל לא לזמן צאת הכוכבים ואפילו בנושא דאורייתא כמו צאת השבת.

לעניין תוספת שבת- לנוהגים לפי שיטת החזון אי"ש מספיק להוסיף 10 דקות מעיקר הדין אבל הרוצה להחמיר לפי כל שיטות תוספת השבת יוסיף מקסימום מקסימום 25 דקות לפי המשנה ברורה (ולא שייך לחשוש לשיטת היראים המובאת במשנה ברורה לעניין זמן השקיעה בכניסת שבת וזה שיש מקומות שמוסיפים בכניסת שבת אפילו 40 דקות לפי מה שכתב במשנה ברורה או לאלו הנוהגים כמנהג ירושלים זה מסיבות אחרות שקשורות רק לכניסת השבת) ולא יותר ואז יכול לעשות מלאכה באופן מלא, להבדיל על היין ולאכול ולשתות.

וכל מה שכתבתי כאן זה לא קשור להבדלים בין אשכנזים וספרדים בכלל.

האם הבנתי נכון?

תשובה:
אני אמרתי שמספיק רבע שעה, לא יודע למה אתה מחמיר 25 דקות.

שאלתי כדי לוודא שהבנתי את התשובה שלכם.

הכוונה בתשובה לזמן תוספת שבת הכי מקסימלית- שהיא 15 דקות? האם הכוונה לפי שיטת המשנה ברורה? זה לא בערך 15 דקות ולכן עדיף להחמיר ל 25 דקות כדי להיות בטוח? הרי בתוספת שבת בכניסת שבת המשנה ברורה מחמיר ב 40 דקות בערך לפי הבנתי.

תשובה:

אין צורך ביותר מ15 דקות, בערב שבת הוא מחמיר 35 דקות בגלל שיטת היראים שעשרים דקות לפני השקיעה זה כבר בין השמשות והתוספת צריכה להיות לפני כן, במוצאי שבת זה לא שייך.  כתבתי לך את זה בשבוע שעבר.

 

הצטרף לדיון

18 תגובות

  1. הכוונה ש- 15 דקות בדיוק ממש ולא בערך בתוספת שבת של מוצאי שבת- זה מקסימום כמות דקות התוספת הנדרשת להלכה למעשה- לפי השיטה הכי מחמירה בנושא המסוים הזה וזה המשנה ברורה.
    ואין בזה הבדל בין אשכנזים לספרדים כלל.

    הבנתי נכון?

  2. שאלה נוספת בהקשר לכמות זמן של תוספת השבת במוצאי שבת. אם נהגתי לפחות 3 פעמים להוסיף בחישוב שלי תוספת מעבר ל15 דקות שצריך אפילו לפי המחמירים כמו שכתבנו- אפילו שהבנתי שזה תוספת מעבר לתוספת שבת לפי השיטה המחמירה ביותר אפילו- האם יש כאן בעיה של נדר של מנהג טוב 3 פעמים להוסיף מקודש לחול ביציאת שבת או שאפשר להסתפק בתוספת שבת במוצאי שבת
    ב 15 דקות בלבד להלכה למעשה?

  3. 1. לגבי שיטת היראים לגבי כניסת שבת- לא 30 דקות לפני השקיעה? או שיש שיטה בשיטת היראים שזה 20 דקות לפני השקיעה הרגילה ושיטה אחת שזה 30 דקות לפני השקיעה הרגילה?
    2. איך יודעים ששיטת במשנה ברורה בתוספת שבת במוצאי שבת זה 15 דקות מקסימום אם הוא כתב שזה רק בערך רבע שעה?

  4. לגבי שיטת המשנה ברורה בעניין מרכיב התוספת שבת עצמו ביציאת השבת- הכוונה ש 15 דקות זה המקסימום שצריך להוסיף הלכה למעשה ללא כל הבדל בין אשכנזים לספרדים בזה.

    האם הבנתי נכון?

  5. לגבי שיטת היראים להגדרת בין השמשות בכניסת שבת- האם אין הבדל בין אשכנזים לספרדים לגבי שתי שאלות:

    1. האם בכלל חוששים לשיטת היראים בנושא הזה?
    2. כמה דקות לפני השקיעה מתחיל בין השמשות לפי שיטת היראים? או שזה 20 דקות ללא הבדל בין אשכנזים לספרדים בזה.

    אין הבדל בין אשכנזים לספרדים בשתי שאלות אלו לגבי שיטת היראים?

  6. אין הבדל, וכפי שכבר כתבתי לך כמה פעמים זה 20 דק' לפני השקיעה. הלכה שלא כדברי היראים, זו רק חומרא לכתחילה ולהידור בעלמא.

  7. לגבי שיעור זמן תוספת שבת במוצאי השבת: לוודא שהבנתי נכון ברשותכם:

    1. השיטה הכי מחמירה בשיעור זמן תוספת שבת היא שיטת המשנה ברורה של שיעור זמן של 15 דקות? בין בימי חודש ניסן ובין בימי חודש תשרי או כל תקופה אחרת.

    2. השיטה של ראיית 3 כוכבים קטנים מקובצים/רצופים שדן בה המשנה ברורה- היא פחות מ15 דקות בכל מקרה? בין בימי חודש ניסן ובין בימי חודש תשרי או כל תקופה אחרת.

    3. המשנה ברורה דן בשיטת שיעור תוספת שבת על ידי ראיית 3 כוכבים קטנים מקובצים/רצופים- למרות שלשיטתו הולכים לפי תוספת הניכרת של 15 דקות ולא לפי ראיית 3 כוכבים קטנים מקובצים/רצופים? בין בימי חודש ניסן ובין בימי חודש תשרי או כל תקופה אחרת.

    האם הבנתי נכון?

  8. כמה זמן זה ההפרש בין ראיית שלושה כוכבים קטנים בלבד לראיית שלושה כוכבים קטנים מקובצים/רצופים במוצאי שבת?
    כמובן, מדובר בכוכבים קטנים בלבד כדי שלא יבואו לידי טעות כמו שכתוב בהלכה במקומות רבים.

  9. אינני בקי בכוכבים, ידוע כבר מדברי הרב מבריסק שאנחנו מסתכלים בספרים ולא בגרמי השמים, השיעורים שקבעו לנו גדולי הדורות מוציאים אותנו מכל ספק בענין זה.

  10. לוודא שהבנתי נכון ברשותכם:

    1. בכל מקרה השיטה הכי מחמירה הן לפי האשכנזים והן לפי הספרדים בשיעור עצמו של תוספת השבת במוצאי השבת (ולא בכניסת שבת שאז יש החוששים לשיטת רבי אליעזר ממיץ בעל ספר היראים) היא שיטת במשנה ברורה של תוספת של לא יותר מ 20 דקות?

    2. ובכל מקרה השיטה של ראיית 3 כוכבים קטנים מקובצים/רצופים שדן בה המשנה ברורה- היא פחות דקות מ 20 דקות בכל מקרה?

    האם הבנתי נכון?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל