שאלה:
שאלה שמטרידה אותי לאחרונה.
הבנתי שיש הסוברים שהטמנה במקצת היא הטמנה.
השאלה שלי היא האם מותר לכסות סיר חם עם מכסה?
הרי לכאורה זה "הטמנה" במקצת. לא?
ועוד הגמרא בשבת נא: אומרת בפשטות שמותר להניח חתיכת בצק על סיר (כמכסה) – הרי לכאורה זה הטמנה במקצת?
תשובה:
שלום וברכה
הטמנה זה כיסוי שמהותו לשמור על חום הקדרה, כיסוי הקדרה זה חלק מאיחסון התבשיל והרצון שיהיה אסטטי ונקי, זה לא רק מיועד לשמירת החום, ולכן זו אינה מוגדרת הטמנה כלל. בפוסקי זמנינו נתנו השלכה מענינת לכלל הזה, ניח אני רוצה לעטוף פשטידה בנייר כסף ולהשאיר על הפלטה, עטיפה אחת מותר, זה האיחסון של הפשטידה, אבל שתי עטיפות זו על גבי זו, זה כבר הטמנה…
וואו! ממש מעניין, תודה!
רגע,
אז מה שעולה מדבריכם, לפי הבנתי הוא:
פעולה שמטרתה "לשמר חום" – אסורה.
פעולה שמטרתה "אחסון" – מותרת.
עד כאן הבנתי נכון?
הגמרא בשבת נא: אומרת בפשטות שמותר להניח חתיכת בצק על סיר (כמכסה).
לפי זה, אני לא מבין שני דברים,
א. מה הצד לאסור בכלל? הרי לפי מה שאתם טוענים זו לא הטמנה?
ב. למה הגמרא השתמשה במקרה המשונה הזה של חתיכת בצק? האם יש לזה השלכות הלכתיות?
הגמרא מביאה דוגמאות של שימור חום ללא הטמנה שזה מותר.
בקשר לחתיכת בצק לכאורה זה שימש להם כמכסה עיין רש”י בתחילת וירא שהביא מחז”ל מדוע היה צריך אברהם ששרה תכין גם קמח וגם סולת? וכן בסוגיה של מאכל שלמה יש גם קמח וגם סולת? ’לעמילן של טבחים’ פירוש ”לכסות את הקדרה ולשאוב את הזוהמה”
השאר תגובה