לתרומות לחץ כאן

ספר שנשאר אצלי

שאלה:

לפני כ25 שנים למדתי באוניברסיטה והשאלתי ספר מאחד הסטודנטים.
על הספר שם הסטודנט. אין לי פרטי טלפון, כתובת שלו.
השם: פרטי+משפחה כפי שמופיע בספר לא נמצא באתר 144
יש הרבה מאד שמופיעים בחיפוש שם המשפחה בלבד.
ניסיתי גם טלפונית עם נציג 144 ולא נמצא אדם כזה.
מה עלי לעשות?
מדובר בספר לימוד תכנת אקסל. להערכתי היום הכל נגיש באינטרנט, וסביר שחלק כבר לא עדכני, אך, חובת ההחזרה לא תלויה בהערכתי. מאד מטריד.
תודה רבה.

תשובה:

שלום וברכה,

כיון שמדובר בספר שניתן להשיג כמותו, מותר לך לרשום את ערך הספר במקום שמור ואז תוכלי לעשות בספר כרצונך. ואם תפגשי אותו תצטרכי לשלם לו את ערך הספר.

בהצלחה.

מקורות:

שומר שלא יודע איך להשיב את הפיקדון, יכול לרשום את ערכו במקום שמור – ובלבד שמדובר בסוג של חפץ שניתן למצוא חלופי. אבל בחפץ ייחודי שבעליו מקפיד עליו, לא ניתן להמיר את החפץ בכסף, וצריך לשמור את החפץ עצמו לצמיתות. וכמו שמצאנו בשו"ע סימן רסז סעיף כא במצא תפילין שם דמיהם ומניחן. משום שתפילין היה דבר לא יקר והיה ניתן להשיג בקלות אחרים. ומכאן למדו הפוסקים לכל שומר אבדה בחפץ שלא ייחודי לבעליו שמותר למכור אותו ולרשום את ערכו בפנקס שמור.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. סליחה על ההפרעה אך לא הצלחתי להבין מה העניין ברשימת מחירו במקום שמור? למה לא מספיק להעריך את החפץ בלי הרישום? מצד שני למה מספיק להעריך או לרשום ולא צריך לזכות את המאבד בדמי החפץ ע”י אחר?

  2. במקום לשמור את הספר עד שיבוא אליהו כתבו הפוסקים שיעריך את ערך הספר וישמור את הכתוב כדי שלא ישכח, ואם יפגוש את בעל האבדה יחזיר לו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל