לתרומות לחץ כאן

תפילין ושמע ישראל של יום, תהילים

שאלה:

שלום,
קודם כל תודה רבה על העבודה החשובה שאתם עושים פה. לפי מה שראיתי, אני די בטוח שאתם עונים את התשובות הכי מדויקות ביהדות וקרובים ליהדות האמתית (תורה שבכתב ושבע"פ). כל הכבוד אני מעריך אתכם מעל ומעבר. לידיעה אני ספרדי, מתפלל ביחיד, עדות המזרח. (תערובת של חצי מרוקאי, רבע עיראקי ורבע פרסי. משהו כזה. אם תמהיל העדה ממש קריטי לתשובתכם אתם מוזמנים לשאול).
יש לי שאלות, שנענו על ידי רבנים אורתודוכסיים אחרים. עם כמה שהם רבנים טובים וצדיקים ללא צל של ספק, אני רוצה לקבל תשובה מכם כדי להיות בטוח. מדובר בנושאים שמאוד מאוד חשובים לי, אז חשובה לי תשובה מדויקת. בבקשה לא להחמיר אלא אם כן ממש ממש קריטי, ולא להקל אם ממש בלתי אפשרי ואין מקום בכלל. נפלתי על רבנים לכאן ולכאן. אני מאמין באלוקים כמובן ויודע שאלוקים קורא מחשבות של אנשים, לכן אני מציג את הדברים כדי שתבינו את העמדה שלי ותתנו לי תשובה כמה שיותר מדויקת לפי היהדות. אין לי סיבה לכופף את האמת כי אלוקים יודע הכל. לכן חשובה לי תשובה מדויקת. קודם רציתי לשאול לגבי השמע ישראל של היום, למיטב הבנתי צריך לקרוא את השמע ישראל של היום ב3 ש' ראשונות. אחרי זה אמנם יוצאים ידי חובה אבל השכר נמוך משמעותית מלקרוא זאת ב3ש' ראשונות של יום. עד כאן תקנו אותי אם אני טועה. אז כששאלתי רב מסוים אם ממש קריטי בזמן הזה (כי אני יושן עד מאוחר), או שעדיף יותר עם כוונה ובהמשך היום. הוא אמר שעדיף בבוקר ובזמן. זאת דוגמה להחמרה שחד משמעית יש לה מקום ועולה בקנה אחד עם התורה ועם היהדות. סליחה על ההקדמה הארוכה פשוט נפלתי על המון רבנים ואתם אולי היחידים שאני עוד סומך עליהם. וכעת השאלות:
1. אני יושן עד מאוחר. איזו אופציה עדיפה- לקרוא שמע ישראל של היום בזמן (לקום במיוחד בשביל זה), ללא תפילין, וכשאני צריך להתפנות ליצרי וכו', ויותר מאוחר להניח תפילין (אולי ברכת התורה) ולהסירן, בהמשך היום (לפני התפילין אני דואג להתפנות, מניח לפני השקיעה בכל אחת מהאופציות). או אופציה שנייה- לקרוא שמע ישראל של היום עם תפילין (לאחר שהתפניתי וכו') אבל לאחר סוף זמן קריאת שמע (לדוגמה אחרי הצהריים, שעה לפני השקיעה וכו'). איזו אופציה עדיפה? הרב הקודם אמר שעדיפה האופציה הראשונה (שמע ישראל בזמנו אפילו אם צריך להתפנות) ובהמשך היום תפילין (לאחר שהתפניתי, מלפני השקיעה כמובן) כי זו ההלכה עצמה. שמע ישראל בזמנו ותפילין לאורך היום כולו.
רציתי שתחוו דעתכם על זה. פשוט רציתי לבדוק את זה למען הסר ספק.
2. תהילים- קריאת תהילים בלילה. אותו רב אמר שלדעתו יהודי תמיד יכול לפנות לאלוקים. ואפשר לקרוא תהילים גם בלילה (כל שעה של הלילה). בנוסף, מצאתי רב אחר, אורתודוכסי גם כן, שאמר דברים דומים (אבל אני לא בטוח לגמרי עבר זמן מאז). לידיעה, לעתים אם אני דוחה תהילים ליום זה משמעותית עם פחות כוונה ופשוט לא בא מהלב. רציתי שתחוו דעתכם גם על זה.
תודה וסליחה על האורך.

תשובה:

שלום וברכה

הרבנים שהיבו לך צדקו מאוד.

אני רק רוצה לחדד מעט יותר, לדעת רוב הפוסקים בכל הדורות, קריאת שמע לאחר זמנה זה הפסד גמור של המצוה לא רק איזה ענין של דירוג בשכר… קריאת שמע בבוקר ובערב היא אחת המצוות החשובות שיש לנו והיא מהתורה, בדומה לאכילת מצה בליל הסדר או שמיעת שופר בראש השנה, והיא מתקיימת רק תוך זמנה ולא יותר מאוחר, שזה רק למעט פוסקים שי בו קיום [מהתורה ובכל מקרה את המצוה דרבנן מפסידים לדעת כולם].

תמשיך להתקדם ולהצליח.

ואנא, כאן אני לא פונה אליך כרב אלא סתם כידיד, שינה עד שעה מאוחרת אינה בריאה לנפש ולגוף, אדם שקם בבוקר כשהשמש עוד טרייה, ועושה דברים מועילים, מרגיש טוב עם עצמו ושמח, אדם ששרוע על מיטתו עד שעה מאוחרת, זה אולי קצת נוח כזה.. אבל זה לא עושה טוב לנפש.

שבת שלום ומבורך!

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. תודה רבה על התשובה!
    רק 2 שאלות לחידוד:
    1. הבנתי לגבי השמע ישראל, אבל היה תשובה של רב שאמר שאפשר גם לאחר הזמן שכתוב בלוחות (הוא לא התייחס לשכר, הוא רק אמר שזה אפשרי). אז אפשרי? או שמפסידים לגמרי את המצווה? ומה הולך לגבי המהתורה או דרבנן (מה מזה נחשב/לא, אם בכלל)?
    2. מה לגבי התהילים בלילה?
    תודה.

  2. מי שאמר לך שקריאת שמע אפשר גם לאחר הזמן שבלוחות, טועה טעות גמורה, זה נכון לגבי תפילת שמונה עשרה, שבזה אמרו בגמרא שהפסיד שכר תפילה בזמנה אבל עדיין אפשר להתפלל בדיעבד [אינני יודע מה דרגת תפילה זו, אבל אפשר] בקריאת שמע לדעת רוב ככל הפוסקים המצוה הופסדה אלא שקוראים עדין מחמת המיעוט הסוברים שזמנה מהתורה כל היום וכך יוצא שהפסיד מצוה דרבנן אבל לא את הדאורייתא [לאותם פוסקים] לצורך הענין זה כמו הפסד תקיעת שופר ביום השני של ראש השנה ולא כמו ביום הראשון, או כמו להפסיד הדלקת נר חנוכה, אבל חשוב לדעת שלדעת רוב הפוסקים זה הפסד גמור, גם מן התורה.
    לגבי תהילים בלילה: חשוב לדעת משקל של כל דבר בהלכה, וזה קשור גם לשאלתך הראשונה. יש בהלכה מצוות מהתורה שהן החשובות והחמורות ביותר, ויש מצוות מדברי חכמים, ויש דברים שאינם מצוה ממש אלא מנהג, שאף שגם לו יש תוקף מחייב על פי הלכה, דרגתו פחותה יותר, ויש דברים שהם יותר סגוליים, אין בהם איסור, יש ענין, כמו תהילים בלילה שיש בזה ענין על פי קבלה בלילה ללמוד תורה שבעל פה והתורה שבכתב דוקא ביום. אבל זה לא איסור, וברור שמי שהנושא אצלו זה או לומר תהילים או לעסוק בעניני חולין ודאי יאמר תהילים… רק כשהנושא אם ללמוד משנה או תהילים נאמר לו בלילה ללמוד את המשנה.

  3. תודה על ההבהרה. אבל מה אם זה לקרוא תהילים בלילה, או לקרוא תהילים ביום, כשבכל מקרה אקרא את פרקי התהילים. 1. האם זה משנה או בדיוק אותה מצווה? 2. ובמקרה שבלילה זה יותר עם כוונה וביום עם פחות כוונה?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל