לתרומות לחץ כאן

שם חול שנכתב כשם קודש

שאלה:

שאלה:

האם שם
של: ישראלי,
או: מקום,
או: חפץ,
שמופיע בו שם משמות השי"ת שאסור למחוק,
-והוא כתוב/מודפס על דף, -צריך לגזור את כל השם ולהביא לגניזה ?
או שאין מי שמקפיד בזה בימינו, ולכן הלכה למעשה שולחים את הדפים שקיים בהם שם/שמות-מהשמות האלו למיחזור-נייר-רגיל ?

דוגמאות:
אליהו.
יהונתן.
יהב.
טלוויזיה.
ספריה.
אדוני/אדני. [קיים בשימוש גם ב-חול.].
צבאות. […של מספר מדינות. = בחול.].
אהיה. [.אהיה נוכח באירוע. = בחול.].
אל.
אלה.
אלון.

-שואל כי קראתי
שהיו צדיקים
שהשתדלו
להימנע מלכתוב שם-משמות-השי"ת שאסור-למחוק-אותם
גם כשהם בתוך/כחלק משם של ישראלי/מקום/חפץ,
ולא רק כשהם חלק מפסוק-תנ"ך/תפילה.

תודה,

תשובה:

שלום וברכה

כיון שהכוונה לשם חול, אפילו אם זו מילה ממש כמו שם השם, כמו שם הישוב בית אל, אין בזה קדושה. כל שכן בדוגמאות שהזכרת. יש הידור מסויים אצל אנשים לכתוב עם פס וכדומה אבל זה לא חיוב ואין בזה קדושה.

מקורות:

ראה בהרחבה בס’ קודש לה’ פרק יט.

 

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. האם באמת ניתן לומר שהכוונה ב-"בית אל" היא לשם חול ?
    והרי הם לחלוטין מתכוונים להית הקב"ה שאחד משמותיו: אל. -לא?

    בכל זאת מה שמכריע זאת מטרת-הכתיבה,
    -שאם היא אינה:
    דבר תורה
    או דבר-תפילה,
    אז אין בזה צורך גניזה ?

  2. רשמתם: "יש הידור מסויים אצל אנשים לכתוב עם פס וכדומה אבל זה לא חיוב ואין בזה קדושה."
    -אז האם זה הידור-רצוי להביא לגניזה של דברי קודש,
    גם שמות-שמטרתם-בחול [ולא בתוך לימוד התורה, או התפילה הרשמית.] כמו: בית-אל, אליהו, וכדומה… ?
    -או שזה מאוד לא-רצוי משום שיתפוס מקום חיוני במקומות הגניזה לדברי קודש ?

    תודה,

  3. אני לא נכנס מה סיבת קריאת המקום בשם זה, אני בסך הכל כתבתי שחברי שלי אלון גר בבית אל, זה חול לגמרי. אין צורך לגנוז, ויש מהדרים לכתוב בית א-ל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל