לתרומות לחץ כאן

רישום שורות בעט על ספרי קודש / קיפול קצה לצורך סימניה

שאלה:

שלו' וברכה
אני סובל מפגיעה במיקוד
הראייה (ראייה כפולה לסירוגי) וקושי לסרוק את השורות בעיני וכן ממוסחות בזמן הקריאה ולכן אני נוהג לסמן מתחת לשורות בעט כאשר אני קורא וזה עוזר לי לעקוב ולזכור.
אדגיש שלא מדובר בתנ"ך!
מדובר בספרי הלכה ולעתים בשולי גמרא(כמובן שמדובר בספריי הפרטיים)
(רש"י + תוספות ) — ולא בגוף הגמרא
האם יש בדבר איסור למי שסובל מבעיה שכמותי או שלפחות יש מי שמקל בדבר ?

מה הדין לגבי קיפול קטן מאוד בשולי הדפים לסימון — כשיוצא שאני פותח הרבה ספרים ואין לי סימניות ?
שוב אדגיש — אין מדובר כלל. על תנ"ך.

מודה לכם מאוד מראש על מענה

תשובה:

מותר לעשות זאת לצורך הלימוד [ראה גנזי הקודש פרק ג הערה כ מכמה מגדולי האחרונים ליצור קיפול כזה, וראה שם בשם הבית ברוך שהקפיד לקפל רק במקום הריק שאין כתב], אמנם הייתי מציע לך במקום לסמן פסים בעט שזה דבר חד פעמי ולא יועיל להבא, ללמוד עם סרגל ביד שאותו אתה מניח מתחת לשורה שאתה קורא, הגר"ח קנייבסקי נהג כך לאורך שנים רבות. תמיד היה לומד עם מעטפה ביד והיה משתמש בה כסרגל כזה.

בריאות טובה ושבת שלום.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. האם ייחוד מעטפה כנ"ל לתשמיש מערב שבת מועיל שלא תהיה מוקצה לעניין שבת ?
    האם זה מצריך רק אמירה ?
    בנוסף , השימוש בעט מועיל לי באופן רב פעמי – אחרי הכל — ראו את סופרי הסת"ם שעושים שרטוט שורות לצורך כתיבה ישרה .
    זה לא אותו נידון — אבל זה מועיל למח למקד את העיניים (זה די דומה בכך לשימוש במארקר על פני השורות)

    מהתשובה הייתה התייחסות יותר מפורשת לקיפול מאשר לקוקוו בעט — ורציתי לדעת אם אין כל חשש.

    מודה לכם מאוד על המענים עד כה ועל להבא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל