לתרומות לחץ כאן

סעודת ראש חודש בלילה / מנהגי אבות / קבורת ספר תורה לצד תלמיד חכם

שאלה:

שלום לרבנים 1 סעודת ר"ח מועיל גם בליל ר"ח או רק ביום? 2 אדם לומד עם תפילין בבית המדרש ורק הוא עם תפילין יש בזה יוהרא או בעיה אחרת? 3 מכוח מה חייב אדם לנהוג כמנהג אבותיו ולא לשנות והאם זה איסור ממש או לא כדאי כגון טוניסאים מוציאים בשבת חתן ס"ת מיוחד וקוראים עם ברכות ואברהם זקן וכן בענין שינוי מבטא? 4 למה היום לא מקפידים לקבור ס"ת עפ תלמיד חכם? 5אדם שעובר דירה ומחובר מזגן האם יכול לקחת או כל מה שמחובר של הקונה? תודה רבה וסליחה על האריכות

תשובה:

שלום וברכה

סעודת ראש חודש היא ביום ולא בלילה. היא אינה חיוב, ודי שמרבים משהו לכבדו ראש חודש, אבל מי שמקפיד על כך יעשה זאת ביום. משנה ברורה סי' תיט ס"ק ב.

אין כל יוהרה בכך שלומד עם התפילין, אדרבה.

החובה לשמור מנהגי אבות היא על פי הכתוב אל תיטוש תורת אמך, והיא חובה גמורה, אמנם בכל מה שנוגע למנהגי המקומות, אדם העוקר דירתו ממקום למקום ובמקום שבא לשם לא קיים המנהג הזה, אינו חייב לנהוג בו. כלומר מה שנוגע למנהגים השייכים בכל אדם פרטי, ולמנהגי העדות שקיימים גם היום במדינת ישראל, יש חובה לשמר את מנהגי העדה, אבל מנהג שאינו קיים בארץ ישראל אין חיוב להקפיד עליו כיון שאינו מנהג המקום.

בס' מרחשת ח"א סי' נג כתב שאין הקפדה לקבור את הספר תורה דוקא לצד תלמיד חכם, אלא העיקר שלא לקבוע לצד אדם המוני ופשוט, ולכן בזמנינו שקוברים במקום מיוחד, זה ודאי בסדר גמור.

שאלת חו"מ שאל בנפרד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל