לתרומות לחץ כאן

לקחתי תיק מהצבא

שאלה:

כשהייתי בצבא, אני חושב שקיבלתי פעם תיק ללא לחתום עליו באפסנאות, דבר שאומר שכאשר השתחררתי מהצבא, לא ראו שאני צריך להחזיר אותו, ולכן לא החזרתי אותו, כנראה.

1) האם אני צריך להחזיר עכשיו את שווי התיק?
2) האם אני יכול פשוט לתרום לצה"ל תרומה כללית לכלל הפעילות, או שחייב דווקא תיק?
3) והאם מותר להחזיר לכלל הפעילות של צה"ל, או שחייב דווקא לאפסנאות ולייעד לתיק חדש? והאם יש הבדל אם זה יצא מקופה מסוימת של בסיס מסוים, ולא מהתקציב הכולל של צה"ל? (כי זה בעיה, היחידה בה הייתי-נסגרה לדעתי)

אני מעולם לדעתי לא השתמשתי בתיק, אלא נתתי אותו לאח שלי. כרגע אני לא יודע היכן התיק. מה הדין?

תשובה:

שלום וברכה,

עליך להשיב את התיק לצה"ל.

אם התיק לא קיים יש להשיב את ערך התיק לצה"ל ואין צורך לרכוש תיק חדש ולהחזיר אלא להשיב את הערך של התיק. אם יש אפשרות לתרום לצה"ל יש לתרום לצה"ל את שווי התיק. גם תרומה כללית לצה"ל נחשב להשבת הגזל ולכן אין צורך לתרום לאספנות בדווקא.

אם אין אפשרות לתרום לצה"ל יש לתת את הכסף למקום ציבורי – בית כנסת, מקווה וכדומה.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. 1) צהל טרם השיב לי, אך ייתכן וירצו את פרטיי האישיים- ואני לא מעוניין לתת.
    האם מותר לי לא למסור את פרטי האישיים, ובאם לא ירצו לומר לי להיכן להעביר תשלום, אוכל לכתחילה להעביר את הסכום למקום ציבורי, וייחשב לי שנפטרתי מגזל, לכתחילה גם בדיני אדם, וגם בדיני שמיים?
    2)תרומה לעמותה למען החייל-זה נחשב כתרומה לצה"ל ? (לא מדובר על אותו גוף לדעתי, כי ממה שאני מכיר זה לא אותו דבר.יש את צה"ל-הגוף עצמו, ויש עמותה לחייל שעוזרת לחיילים,ולא לצבא [כאפסנאות,וכיוצ"ב])

  2. אני יכול לכתחילה להשיב למקום ציבורי אחר, על אף שאני יודע בוודאות שלקחתי זאת מהצבא? [ באם לא אוכל לעשות זאת בלא להזדהות בפרטים, והאם מותר לי בכלל לאפשר לעצמי לא להזדהות בפרטים ]

  3. אתה יכול להחזיר לאותו מקום יש להחזיר לאותו מקום – לצבא. אם מחייבים אותך להשאיר פרטים ואתה מפחד להסתבך אתה יכול לשלם למקום אחר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל