שאלה:
א. מי שרוצה להשאיר לעצמו תזכורת למוצ"ש. ולכן מרכיב מילה ע"י קיסמים. האם יש בזה איסור בשבת. ומה הדין לצורך מצוה.
ב. האם מי שאכל בחתונה, נתחייב בשבע ברכות, וצריך לשמוע? מה הגדר בזה וכמה צריך להשתדל בזה?
תשובה:
שלום וברכה
1. מותר לחבר חלקי אותיות זה לזה ככל שאינם קבועים במסגרת ורק עומדים כל החלקים זה לצד זה בלי שום חיבור ביניהם.
2. אין היתר לצאת לפני השבע ברכות ויש חובה לשמוע אותן, כך נקט בשו"ת אגרות משה ח"א סי' נו, שזו חובה על כל הציבור, אלא אם כן גמר בדעתו מתחילה כשישב לאכול שלא להצטרף עמהם. אמנם יש שנקטו להקל בזה בשעת הדחק ראה מנחת יצחק ח"ב סי' מג.
מקורות:
1. ראה שמירת שבת כהלכתה פרק טז סעיף כד.
אז מה עושים בחתונה המונית ששומעים את הברכות דרך הרמקול? הרי ברמקול א"א לצאת ידי חובה.
וגם האם המברכים מכוונים להוציא הסועדים?
שאלה מענינת, לכאורה עדיף להתקרב.
גם נשים שאכלו חייבות לשמוע?
נשים שנמצאות מאחורי המחיצה מסתבר שלא מצטרפות לגברים בחיוב הזימון.
אם הנשים לא מצטרפות, אז גם הכלה לא מצטרפת, ואז אי אפשר לברך שבע ברכות. ומה שהיא יושבת בגברים בזמן הברכה בלי לאכול, האם זה עוזר?.
לכאורה באמת החיוב רק מצד החתן.
ראיתי עכשיו בספר של הגרב"צ קוק מהרב אלישיב. המון תשובות שהצד השווה בכולם שהגרי"ש אוחז שהחתן והכלה לא צריכים לצאת ידי חובה בברכות ולא צריכים בעקרון לשמוע אותם. וגם לא המסובים. רק צריך שיהיו עשרה ששומעים. ואותם עשרה באמת אמר שראוי שיתקרבו וישמעו גם בלי רמקול.
השאר תגובה