לתרומות לחץ כאן

גזל מרשת חנויות בארה"ב

שאלה:

משפחה שלי בארה"ב גילו "טריק" אך להשיג סחורה חינם אין-כסף מאחת הרשתות.

כשקונים משהו (כל דבר שהוא, אם זה בגד, צעצוע, או כל דבר אחר) דרך האפליקציה שלהם, ואחרי זה אומרים להם (דרך מערכת אוטומתית) שכבר לא מעוניינים במוצר הזה, וברצונם להחזיר, אז לפעמים (וזה עובד כמעט כל פעם) המערכת האוטומתית משיבה הודעה שאין צורך להחזיר, ואחרי שמקבלים החזר כספי מלא, ניתן לשמור, להעביר, או למחזר את המוצר המדובר.

בדרך זו, המשפחה שלי החלה לרכוש כמות נכבדת של מוצרים חינם לגמרי. אני מאמין שזה עובד עד 300$, אבל הם כנראה פותחים חשבון חדש לכל אחד מבני המשפחה וכו וכו.

אולי חשוב גם לציין, שהרשת מודעת היטב עבור כל מיני "שטיקים" שמקיימים, וזה בא לטובתם כדי לשמר את השירות לקוחות שלהם, שזו היא הדרך לעסקים שם להצליח בטווח הארוך (למשל, לפעמים אפשר לבקש בקופה בחנות הנחה שמופיעה עבור סוג מוצר אחר, ובכל זאת יתנו…)

אז השאלה שלי היא כזאת:
א. האם מותר לעשות את כל העסק הזה בכוונה, לכתחילה לרכוש מוצר בכדי "להחזיר אותו" בתקווה שיכתבו שניתן לשמור אותו.
ב. אם המשפחה שלי עושה זאת, ורוצים לקנות גם בשבילי מוצרים מסויימים, האם מותר לי לקחת/להנות מהמוצרים האלה?

עוד פרט נוסף שאולי ראוי לציין, לכל הנראה, ע"פ החוק שם המשפחה לא עוברת על שום עברה כלשהי, מאחר והם נוהגים בהתאם להנחיות החנות (אבל אני לא סגור על זה ב100%).

תשובה:

שלום וברכה,

לקחת סחורה מגוי ללא תשלום נחשב לגזל הגוי, וגזל הגוי אסור. גם אם הקונה נוהג לפי תנאי הרכישה, ודאי שמדובר בטעות ולא בכוונה, או שמדובר בביטול חד פעמי שהם מזכים את הלקוח, אבל לקנות כדי לבטל בכמה פעימות או על שם כמה משפחות נחשב לגזל הגוי ואסור.

בהצלחה.

מקורות:

נחלקו הראשונים האם מותר להטעות גוי. הרמ"א בהגהותיו סימן שמח סעיף ב הביא את ב' הדעות. ומהפוסקים נראה שהעיקר להלכה שאסור להטעות, ורק אם הגוי טעה מעצמו מותר.

כאן שמקבל סחורה לכו"ע יהיה אסור כמבואר בש"ך שם בשם הרש"ל במקח וממכר כשלא משלם נחשב לגזל הגוי. 

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. מותר ליהנות, ראה בנתיבות סימן שמח ס"ק א שהביא את דעת היראים שבגזל הגוי אינו חייב להשיב ויכול לקדש אשה כיון שנותן לו אפשרות ליהנות מהחפץ של הגוי.

  2. סליחה כבוד הרבנים, מהשאלה שלו, והניסוח של התשובה שלכם: "וודאי טעות" נראה לי שלא הבנתם את התהליך, ואין בזה בעיה.
    החנויות בארה"ב נותנים להחזיר את המוצר אחרי שנקנה לפעמים אפילו שנים אחר כך (יש חנויות), אפילו אם המוצר נפתח, ואז לפעמים מוכרים את המוצר במחיר מופחת "כאריזה שנפתחה". (אומנם התנאי להחזיר את המוצר זה מכל סיבה או אם אתה לא מרוצה).
    אחרי שהמשפחה ציינה שהיא כביכול רוצה להחזיר את המוצר
    בפשטות זה מכל סיבה שמתחשק לה להחזיר היא היתה צריכה להחזיר את המוצר לסניף ולקבל כסף חזרה, החנות החליטה, אחרי שהמשפחה הודיעה לה על מימוש התנאי 'היא יכולה להחזיר את המוצר עם היא לא מרוצה, והחנות החליטה שהיא לא צריכה להחזיר את המוצר בשביל לקבל את הכסף חזרה (כנראה כי היא רוצה לזכות באותו קונה שיקנה עוד מוצרים אצלה בגלל שהיא נתנה לו את המתנה הזאת).

    הדבר היחידי שאולי ניתן לשאול עליו זה התנאים להחזיר מוצר בארה"ב.
    האם מותר לקנות מוצר בכוונה להחזיר אותו אחר כך. אני שמעתי לפחות על פוסק אחד שמתיר, ונראה לי בפשטות שאין שום איסור ואין חשש של רמאות, הם יודעים שהם מאפשרים להחזיר מכל סיבה שהיא יש כאלה שיקחו ויחזירו אחרי שימוש.
    ראוי לציין שלפעמים יש קופסאות אוכל, שכתוב על הקופסא(לדוגמה של בוטנים), שאם לא אהבתם את הבוטנים ניתן להחזיר לחנות קופסא ריקה (אחרי שאכלתם את הבוטנים). ולקבל את הכסף חזרה.
    זה חלק מהתחרות של ארה"ב על הלקוחות שיביאו בהם ולא המתחרה אחר.

  3. במכירות שיש תנאי שניתן להחזיר מתי שרוצים, מותר לרכוש אפילו על מנת להחזיר – הם מודעים לכך ומסכימים לשווק בצורה כזו כדי להרוויח קליינטים נוספים.
    בשאלה הנ"ל היה נראה שהרוכש חורד מהתנאים, הוא פותח מספר חשבונות וקונה ומבטל, ואם היה משתמש בחשון אחד לא היה מקבל החזר כספי על כל הקניות שהחזיר, במקרה זה אכן יהיה אסור לעשות כן ונחשב שמערים כדי להוציא של לפי תנאי המכירה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל