לתרומות לחץ כאן

בית כנסת שמתנהל על פי אדם אחד

שאלה:

אדם שקנה הקפות בשמחת תורה. וכאשר בא לשלם גילה שבעצם בית הכנסת הנ"ל מבוסס על אדם אחד ובעמותה צירף רק את בני משפחתו, ואף אחד מהקהילה לא יודע מה הולך בכספי העמותה, וכן אף פעם לא הציג דו"ח הכנסות והוצאות, לא מוציא קבלות על תרומות, וכן די מוכח שלא מתנהג כהוגן בכספי הציבור (אינני טוען שלוקח לעצמו, אבל מוכח בהרבה מקרים בלשון המעטה שאינו מתנהג עפ"י ההלכה, אין לו כמעט מושג כזה לשאול רב, ואמר רבות פעמים שהוא עושה כמו מה שהלב שלו אומר לו, וכך הוא מנהל את בית הכנסת). אני מעוניין לשלם את התחייבותי, אבל כואב לי הלב לתת סכום נכבד למקום כזה, מה עלי לעשות?

תשובה:

שלום וברכה

אינני בטוח שזה "כצעקתה", אני מניח שהמקום מתנהל, החשמל משולם, יש ריהוט מזגנים העסק עובד, כל זה עולה כסף, אז מה יכול להיות, שהוא עושה רכישות שלא בטוח כולם חושבים שזה מוצדק עכשיו, נניח פרוכת חדשה והישנה עוד בסדר, אז מה כל כך נורא? הוא הגבאי ועל פיו הדברים מתנהלים, אתה אומר שאינו גונב כסף חלילה, אז מה כל כך נורא? אינני אומר שכך צריך להתנהל לכתחילה! תמיד ראוי שיהיה ועד וההחלטות תתקבלנה כמו שצריך, ולא יהיה מראית עין של התנהלות לא נכונה עם כסף, אבל מכאן ועד לומר שזה לא מקום ראוי לתרום זה לא נכון. ממילא, עד כמה שקנית התחייבת נדר לתת, אינני רואה מקום לפטור עצמך מחובה זו. יחד עם זה, כדאי לפעול לתיקון המצב מתוך אוירה טובה ונעימה.

בהצלחה

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. ברגע שלא מציג לציבור דו"ח הכנסות והוצאות, אינני רוצה לחשוד, אך מניין שלא לוקח לעצמו?
    וחוץ מזה, אני יודע מפורש שתורמים לו לצורך כולל בין הזמנים, ומוציא בעבור זה סכום קטן ממה שתרמו לו, ושוב בבין הזמנים הבא, שוב עושה מגבית, ושוב מוציא רק חלק קטן ממה שנתנו לו (את שאר הכסף או שלוקח בעבור דברים אחרים) אבל כל ההתנהלות לא עפ"י רוח התורה, האם עדיין תשובת הרב עומדת בעינה? (את הנדר אינני רוצה לא לתת, אולי לתת למקום אחר שמתנהל עפ"י תורה)

  2. עדיין התשובה בעינה, הוא יהודי ירא שמים, דואג לרווחת הכלל, נותן לישיבת בין הזמנים כמה שנדרש וקשה לצפות מראש כמה לומדים יבואו, ומן הסתם השאר נשאר לבית הכנסת, למה לחשוד? יחד עם זה, יש לפעול בלא מריבה בעדינות ונעימות, לתיקון המצב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל