שאלה:
האם מותר בר"ה ויו"כ כדי להוסיף בכוונה, לחזור על מילה פעמיים, כגון מלוך, מלוך וכד'
שמעתי מעשה רב מכמה גדו"י שהיו עושים כן.
זה אכן מותר?
תשובה:
להלכה אין לחזור על מילה פעמיים, גם כשהמטרה היא לעורר את הכוונה.
מקורות:
על כך שאין לחזור על מילה פעמיים וקשת הדעות בענין [אם הוא איסור גמור או רק מגונה] ראה שו”ת יביע אומר ח”ז סי’ יד בסופו.
הסתכלתי ביביע אומר, עיקר דבריו סביב חזן שחוזר בשביל יופי הניגון ואסור מצד שנראה כמתלוצץ, לגבי האיסור יחיד, הביא למעשה רק מהר"ם שי"ק, ובעיון במהר"ם שיק אין כאן איסור גמור מדינא, אלא הביא כמה סברות ליבו. א. משום שנראה שלא כיון במילה הראשונה ודובר שקרים. ב. מצד שכל תיבות חז"ל בדקדוק והוי כעין "בל תוסיף" מדרבנן.
אך לכאור' קשה לומר שדברי המר"ם שיק מוכרחים. וגם דבריו נסובו בעיקר סביב חזן, ואם יורשה נראה שבעיקר הפריע לו מנהג החזנים שזה נובע מקרירות וכד' ולכן טרח לבאר מדוע אסור.
לא הייתי אומר כן. אך כאמור יודע אני על גדולי עולם שכן נהגו לכפול ביחיד בשעת הצורך לכוונה
מי שנהג נהג, אבל אנחנו הקטנים נעורר כוונתנו באופנים אחרים.
לכאורה יש לחלק בין חזן שעושה את זה בדווקא לבין מי שאינו רוצה לכפול אלא שלא הצליח לומר בכוונה בפעם הראשון ולכן חוזר ואומר בכוונה
זה נכון, אבל השואל לא דיבר על לא אמר בכוונה אלא להוסיף בכוונה וב"לחיות את המילים".
השאר תגובה