לתרומות לחץ כאן

מהו תפקידם של הרבנים הראשיים לישראל

שאלה:

שלום רציתי לשאול מה התפקיד של הרבניים הראשיים לישראל, מדוע יש שני רבנים והאם התפקיד השתנה במהלך השנים מאז הקמתו.
כמו כן האם הרב הראשי יכול לתקן תקנות הלכתיות כגון :
נניח (באופן תיאורטי) שהרב הראשי ראה הוכחות שחלב נוכרי אינו כשר, האם הוא רשאי לקבוע או להעלות להצבעה תקנה/חוק שאין לתת כשרות לעסק /חנות המגישה חלב נכרי? או שהצעה כזאת צריכה לכבור כחוק בכנסת ?
כמו כן האם הרב הראשי ראשי לפסול החלטות של בתי דין? למנות/להסיר דיינים מתפקידם?

תודה!

תשובה:

שלום וברכה

אינני בקי לגמרי בפרוצדורה של חוק הרבנים הראשיים לישראל, אבל מלמעלה: שני הרבנים הראשיים משמשים בשני תפקידים שונים בתורנות לסירוגין – תפקיד הרב הראשי לישראל האחראי על הרבנות, כשרות וכו', ותפקיד נשיא בית הדין הרבני הגדול, ובעצם אחראי על כל מערכת בתי הדין הרבניים, כאשר התפקידים מתחלפים כל חמש שנים.

אני מניח שהחלטות על מתווה הכשרות וההנחיות הנדרשות, אמור לעבור במועצת הרבנות הראשית, המורכבת מקבוצת רבנים המשמשת כוועדה מסויימת שהרבנים הראשיים חלק ממנה.

לפטר ולמנות דיינים אלו ועדות קבועות בחוק, כמו לגבי מערכת בתי המשפט, ולא סמכות אישית של הרבנים הראשיים.

בכל מקרה יש משמעות רבה לרב הראשי, בהיותו מתווה את הדרך, הוא יכול לקדם הנחיות, להעלות דברים לסדר היום, לקדם רבנים או דיינים שהוא מאמין בדרכם וכו'. ולכן חשוב מאוד שהרב הראשי יהיה תלמיד חכם גדול וירא שמים [עצוב שצריך לכתוב את זה], ולא כמו שמנסים היום בממשלה לקדם, שיהיה קידום לרבנים פלורליסטים כביכול… אין טעם להאריך העיקרון מובן.

מסורת ישראל, מסורת הפסיקה, זהות יהודית שורשית במדינה, כשרות מוקפדת, גיור על פי הלכה, הם אלו שצריכים להיות הדגל של הרבנות הראשית וראשיה.

בשורות טובות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל