לתרומות לחץ כאן

סוכה על גג בנין משותף

שאלה:

שלום רב לכם.

אני מתגורר בקומת הגג בבניין 3 קומות. הדירה ברשותי מזה כשנה וחצי.
בקומה 3 יש דירה אחת שלי וכן את הגג שבו יש את ששת קולטי השמש של כל הדיירים וכן מחסנים של דירות 1,2,5,6 בלבד. דירות מספר 4 ו3 לא הציבו מחסן על הגג.הגג אטום באמצעות יריעות איטום.

בעל הבית הקודם שממנו רכשתי קיבל הסכמה מהשכנים ובנה במקום סוכה במשך 6 שנים עד עזיבתו.
גם אני לפני כשנה בניתי סוכה על הגג. מספר ימים לאחר החג ,עם תחילת הגשמים זיהה השכן בדירה 4 שדירתו נמצאת מתחת למיקום הסוכה נזילה בסלון ביתו וטען שהסוכה (סוכת נחלים) גרמה לנזילה ומאז השכן בסכסוך עימי. אני טענתי מנגד שאין קשר בין הסוכה לנזילה שכן שנה לפני זה היתה נזילה בצד השני של הגג ונזילות נגרמות עקב בלאי טבעי של היריעות שמעל 20 שנה לא הוחלפו.
מאון לאון השכן הצליח לשכנע 2 שכנים נוספים שהסוכה גרמה לנזק והם מתנגדים שאקים סוכה בחג הקרוב , כך שהבניין נחצה 3 מתנגדים ו3 מאשרים .המתנגדים להקמת הסוכה מוסיפים טעם נוסף להתנגדותם בטענה ששטח הסוכה "מיועד" למחסן שהם מעונינים להציב שם. ושגם הם זכאים למחסן על הגג.
שאלותיי בנושא זה הם:
א. האם 7 שנים של הקמת סוכה במקום מהווה חזקה? האם שכן שהסכים יכול להתחרט? האם שכן בודד יכול לעכב?
ב. אם כן. האם אפשר למנוע מהם הצבת מחסנים במקום זה? חרף מחאתם שהם כביכול מאבדים את זכאותם למחסן.

בברכה ובהערכה רבה.

תשובה:

שלום וברכה,

 

הנדון ביניכם הוא ויכוח מציאותי ולא הלכתי. מצד הלכה מותר להקים סוכה בגג המשותף, ולא בגלל החזקה של השנים הקודמות אלא בגלל שהגג הוא משותף ומותר לכל השכנים להשתמש בשימוש סביר במשותף, וסוכה הוא בכלל שימוש סביר. ואם כך יוצא שאין להם זכות מבחינה הלכתית מדין תורה לאסור עליך את השימוש הסביר בגג, וכאמור בנית סוכה היא בפירוש בכלל שימוש סביר. ובטענה זו שהם אינם מסכימים לבנית הסוכה אינם צודקים. מאידך בטענה שהסוכה גורמת לנזילה, שהיא לכאורה נשמעת מופרכת, אבל כך הם סבורים ובזה יש להם כוח לטעון טענה ששימוש מסוים גורם להם נזק לגג ולנזילה אל תוך הבית, וכאן נקודת המחלוקת. הוויכוח ביניכם האם הסוכה או בניית הסוכה גורמת לנזקים באיטום של הגג. וצריך חוות דעת של מומחה שיחליט בדבר. או שתגיעו להסכמה שהשכן שבונה סוכה יניח דבר שלא יזיק את האיטום. כדאי להגיע להסכמה ולא להוסיף גם את הנושא של המחסנים למריבה – וגדול השלום…

בהצלחה ויהי רצון שתזכו לשבת בסוכת שלום

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל