לתרומות לחץ כאן

תשלום לרופא כשהמזכירה פטרה את הפציינט

שאלה:

מזכירה במרפאת שיניים אמרה לי שהרופא לא חייב אותי בתשלום עבור בדיקה שיגרתית של הבן. ביקשתי שתבדוק שוב ולאחר רבע שעה היא אמרה שבדקה במחשב ושהרופא לא חייב אותי בתשלום ושאני יכולה ללכת. לאחר שנה הגעתי שוב עם הבן לבדיקה שגרתית הרופא אמר לי שאני צריכה לשלם עבור הבדיקה וכמובן שילמתי. לא אמרתי לרופא על המקרה משנה שעברה כי לא רציתי להביך את המזכירה. האם אני פטורה מלשלם על הבדיקה הראשונה. איני יודעת אם המזכירה טעתה והרופא רמז לי על אי תשלום או שבאמת הרופא לא חייב. אני חוששת מגזל.
תודה

תשובה:

שלום וברכה,

לפי הלכה את פטורה מלשלם – אחרי שהודעת למזכירה שטעתה ומזכירה ביררה שנית ואמרה בוודאות שאת לא חייבת, סר ממך החיוב לשלם ואין אפשרות לחזור ולחייב אותך בתשלום.

בהצלחה.

מקורות:

כתב השולחן ערוך חושן משפט סימן עה סעיף יא: "אמר ליה חייב אני לך מנה, והלה אומר: ודאי לי שאינך חייב לי כלום, פטור, אף על פי שיודע בודאי שהוא חייב, דהוי כאילו מחל לו". מבואר שאדם שחייב לחברו והודה לו שחייב והשני אמר שאינו חייב יש בדבר משום מחילה והסמ"ע והש"ך כתבו שאינו נאמן לומר אח"כ שטעה וסבר שפטור, כיון שהחליט בדבר שאין חוב הרי זה מחילה גמורה.

במקרה הנ"ל המזכירה ביררה ואמרה בצורה החלטית שהלקוחה פטורה מתשלום. ניתן היה לומר שאינו דומה למקרה של השו"ע שהמלווה הוא שפוטר ואילו כאן הרופא עצמו לא פטר אלא המזכירה ומי אמר שזה פוטר את הלקוחה?. אבל זה לא נכון, המזכירה של הרופא שיניים יש לה את הסמכות לגבות את התשלומים והיא אחראית לתשלומים, וכיון שהיא ביררה אצל הרופא ואמרה בצורה החלטית שאין חוב, הרי היא כשלוחה של הרופא, והאמירה שלה היא כאמירת הרופא, ולכן לא יכול הרופא אח"כ לחזור ולתבוע את הלקוחות, ואם יש לו תביעה ממונית עליו לתבוע את המזכירה ולא את הלקוח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל