לתרומות לחץ כאן

להסתכל לתוך בתים פרטיים – היזק ראיה

שאלה:

לפעמים הולכים לטיול לילי עם האשה ועוברים ברחוב והחלונות פתוחים לרווחה, האם גם אז נאמרה ההלכה של היזק ראייה, או שמא זה שהאנשים בבתים פותחים את הוילונות ומודעים לכך שאנשים מסתכלים לתוך בתיהם (מדובר באיזור מעורב דתיים וחילונים) עושים על דעת כן ומותר?

תשובה:

שלום וברכה,

אסור להסתכל לתוך ביתו של חברו – גם אם החלון פתוח לרווחה. ובוודאי שאין הכוונה להסתכלות דרך הליכה, אלא האיסור כשמביט בכוונה לתוך הבית של חברו.

בהצלחה. 

מקורות:

כתב הרמ"א בשו"ע סימן קנד סעיף ז: "אסור לעמוד בחלון ולראות בחצר חבירו, כדי שלא יזיקנו בראייתו, ובזה איסורא קא עביד". 

עוד כתב (סם סעיף ג): "צריך להיזהר מלהסתכל בבית חבירו עד שהוא נתפס עליו כגנב בראי' ההיא, כיון שאין לו טענה".

וקשה מה בא הרמ"א לחדש לן בזה, הרי כבר הבאנו שאסור להשתכל לבית חברו והיזק ראיה שמיה היזק? ביאר הסמ"ע (ס"ק י"ד) שקמ"ל שאסור לו לאדם לעמוד מול חלון חבירו אפילו אם אינו מסתכל לשם, כיון שהוא נראה כאילו מביט לשם.

וכ"כ בשו"ע הרב חו"מ (סי' ח' סעיף י"ג): י"א שצריך אדם להיזהר מלעמוד כנגד בית חבירו או חצירו, ולראות בו אפילו ראי' קלה שאינו מתכוין כלל להסתכל לידע עסקיו של חבירו, אלא יחזור פניו כשעומד מול ביתו או חצירו של חבירו, כדי שלא יחשדוהו חבירו שמתכוין להסתכל לידע עסקיו, ויהי' נתפס כגנב, כיון שאין לו טענה למה הוא מסתכל.

אבל בט"ז שם מפרש דברי הרמ"א באופן אחר, שבא לומר שאיסור גדול הוא להביט בתוך ביתו וחצירו של חבירו, עד שהוא נתפס כגנב עבור פגיעה זה בזולת. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל