לתרומות לחץ כאן

אשר יצר – כמה זמן אחר שהתפנה?

שאלה:

שלום לכבוד הרב
בסימן ז כתב המשנה ברורה ס"ק א שאם שכח לברך אשר יצר יכול לברך עד שיתפנה שוב. ויש שיטה אחרת שרשאי לברך עד שיהיה לו תאוה להתפנות פעם נוספת.
1. כמי ההלכה?
2. לשיטה השניה (שערי תשובה) אם אדם ממהר ועשה רק קטנים האם יכול לברך אשר יצר אף על פי שיש לו עדיין תאוה לגדולים? (לשיטה הזאת)

תשובה:

שלום וברכה

העיקר להלכה כשערי תשובה שאם נתעוררה לו תאווה שוב להתפנות אינו מברך על העבר.

כיון שמבחינת הצןרך ההוא עדיין יש לו הנאה – מברך. בשאילת יעב”ץ ח”א סי’ טו ומור הקציעה בסי’ ז’ שהוא מקור הדין שלאחר שאדם מתאווה שוב הוא אינו מברך, נימק דבריו בכך שכאשר אדם מתאווה כבר חלפה ההנאה הראשונה, וכמו אדם שאכל ולא בירך עד שעבר שיעור עיכול שאינו מברך כיון שכבר אינו נהנה מהמזון. מה שאין כן כאן, שמדובר בשתי הנאות שונות, וגם בשעה שהוא נצרך לנקביו הגדולים הוא עדיין נהנה מכך שאינו צריך לקטנים, וממילא הוא יכול לברך.

חשוב לציין, שדברי המשנה ברורה אלו הם למנהג בני אשכנז, לדעת הספרדים ניתן לברך עד חצי שעה [בן איש חי], או עד מתי שצריך להפנות שנית (המוקדם מביניהם). ראה בכף החיים סי' ז' ס"ק ו' ושו"ת יחווה דעת ח"ד סי' ה' [וראה שם שמצדד שאפשר שעד 72 דק'].

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל