לתרומות לחץ כאן

קריאת שמע על המיטה למי שלא ישן כל הלילה

שאלה:

שלום רב
מי שלא יושן כל הלילה האם קורא שמע על המיטה? ואם יושן פחות מחצי שעה גם כן קורא אותה? מה הדין אם יושן חצי שעה.
תודה. ובהצלחה.
מימון.

תשובה:

שלום וברכה

מעיקר הדין אין חיוב קריאת שמע על המיטה למי שאינו הולך לישון [אא"כ קראה לפני זמנה], אולם מנהג בני ספרד לומר בכל מקרה קריאת שמע לפני חצות הלילה, ויש בזה ענין על פי סוד, גם למי שאינו ישן.

מקורות:

ראה בן איש חי שנה א פרשת פקודי.

יא. צריך להזהר מאד בק"ש שעל המטה, והיא אחת מן ארבעה ק"ש שחייב אדם בכל יום, והיא הקטנה שבהם במדרגות, ולמעלה ממנה ק"ש דערבית, ולמעלה ממנה ק"ש דקרבנות, ולמעלה מכולם ק"ש דיוצר, וכאשר ביארנו לעיל. ודא עקא שבעת שהוא קורא ק"ש על המטה על הרוב השינה בין עיניו ואיכא למיחש פן יבלע תיבות ואותיות, ולכן צריך תגבורת גדולה בעת ההיא להתאזר לקרותה כראוי. וסדר ק"ש זו עם כל הפסוקים השייכים לה נתפרשו בדברי רבינו האר"י ז"ל בשער הכונות ונדפסו בסדורים והם ידועים לכל ואין צורך להעתיקם פה. ובאומרו פסוק בידך אפקיד רוחי פדית אותי ה' אל אמת, יכוין בידך אפקיד רוחי ר"ת באר, גם יכוין בר"ת פדית אותי ה' שם פא"י והוא ר"ת פותח את ידיך שעולה מספרו של יאהדונה"י ושם סא"ל הרמוז בר"ת אתה סתר לי, ויהרהר בפסוק הזה ובר"ת שלו עד שישן. ועם הארץ שאינו יודע לומר הפסוקים, וכן אשה שאינה יודעת, יאמרו בפיהם אותיות אלפ"א בית"א דאבג"ד או ברוך ה' לעולם אמן ואמן כמה פעמים בזא"ז עד שישנו מתוך ד"ת:

יד. אם עושין תיקון כרת שנעורין כל הלילה כמו ליל שבועות והו"ר, יאמרו הק"ש שעל המטה מעט קודם חצות עם כל הפסוקים של יעלזו וכו' הנה וכו' יברכך וכו' יושב בסתר וכו' אנה בכח וכו':

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל