שאלה:
שלום רב .
קם בלילה ורוצה לומר 2,3 מזמורי תהילים ולחזור לישון האם צריך ברכת התורה ?
תשובה:
שלום רב.
זו קצת בעיה…
אם ישן שינת קבע על מיטתו אפילו בתחילת הלילה, עליו לברך ברכות התורה מיד כשהוא קם אם רצונו ללמוד. ואם נרדם אחר כך שוב וקם אינו מברך שוב ברכות התורה. אלא שבאופן זה, כדי שלא להכנס לספק ראוי שיכוין בברכתו שאינו רוצה לצאת ידי חובה אלא לזמן שהוא ער ואם ירדם יצטרך לברך שנית.
במקרה שהלך לישון בתחילת הלילה בכוונה תחילה על דעת לקום כעבור שעה שעתיים וללמוד, נחלקו הפוסקים אם שינה זו נחשבת הפסק ולחייבו על ידי כך לברך ברכות התורה כשיקום.
מקורות:
ראה שו”ע סי’ מז סעי’ יב – יג ובמשנה ברורה שם ס”ק כח – כט. ובערוך השולחן הוסיף, שאם הוא יודע שהוא מתעתד לחזור לישון אין הוא חייב לברך אלא אם כן היה הדבר לאחר חצות הלילה.
על מחלוקת הפוסקים במי שישן בתחילת הלילה מתוך כוונה לישון לאחר מכן פעם נוספת את שנתו העיקרית, ראה שו”ת מהרש”ם ח”ג סי’ שלז שחייב לברך פעמיים אך כדי לצאת מן הספק יעשה תנאי כנ”ל, ולעומתו בשו”ת קרן לדוד סי’ יא ותשובות והנהגות ח”א סי’ טז שמברך לאחר השינה העיקרית שביניהן, וע”ע מש”כ בזה בשו”ת מנחת יצחק ח”י סי’ ז.
מה לגבי מה שכתוב בש"ע סימן מ"ו הלכה ט . ובהגהת רמ"א מתיר לומר פסוקים קודם בה"ת עם זה בדרך תפילה ותחנונים ?
הרי זו מחלוקת שם.. אבל לחומרא ודאי יש לנהוג, שלא לסמוך על התהילים לבד, אלא גם לומר יברכך ואלו דברים.
האם אפשר לסמוך על פסק הרמ"א מעיקר הדין ?
או לא לומר בכלל ?
עדיף לא להכנס לספקות.
השאר תגובה