לתרומות לחץ כאן

מצות הנחת תפילין ע"פ הרא"ש

שאלה:

שלום לכבוד הרב שליט"א,

כתוב בשו"ת הרא"ש כלל ג' שאלה ב' וזאת לשונו:

ואותם בני אדם שמניחין תפילין של זרוע ואין גוללין הרצועה סביב הזרוע אלא מניחין של ראש ואחר כך גוללין רצועה של יד סביב הזרוע יפה הם עושים וגם אני עושה כן כי ברכת תפילין של יד שייכא גם על תפילין של ראש וכריכת הרצועה סביב הזרוע אינה ממצות הנחת תפילין – עכ"ל.

לפי דעת כבוד רבינו אשר ז"ל מברכים אחרי הנחת תפילין של יד ואז שמים של הראש ואז רק אחרי זה כוללים הרצוע או כוונתו שמניחים על יד ואז על הראש ואז מברכים על להניח תפילין ואז גוללים הרצוע ?

גם הוא סובר שיש לברך על מצות תפילין, אלא כאן אנו שואלים על מתי יש לברך ברכת להניח תפילין לדעת הראש, ואחרי זה ידביק תפילין של ראש ויברך על מצות תפילין.

אף שהיום לפי הש"ע ואחרונים גוללים הרצוע ואז שמים של ראש ומברכים להניח תפילין, העושה כהרא"ש יוצא, אבל מותר לאדם הסובר שכן מסתבר יותר לעשות כן בזמנינו?

ברכה הצחלה ושלום

תשובה:

שלום וברכה

הנה בנידון הנחת התפילין הרי שבודאי יש לברך לפני ההנחה על היד, וכל מה שנאמר ברא"ש הנ"ל שהבאת בשאלה הוא מכיון שהכירכות שכורכים את התפילין כמה פעמים ונהוג שבע פעמים על הזרוע אינם חיוב מעיקר מצוות הנחת תפילין, הם כריכה של התפילין על הזרוע אבל אינם עיקר המצווה שהיא להניח ולקשור את התפילין על היד, ולכן משום כך יש לדברי הרא"ש הנ"ל יש לעשות את הכריכה של רצועות התפילין רק לאחר הנחת תפילין של ראש על הראש במקומם. אבל את הנחת התפילין עצמה על היד שהיא קשירתם על מקום ההנחה והידוק הקשר בכדי שיעמדו שם, בודאי שיש לעשות קודם לכן. ואגב נקודה מסוימת יש קושי מהבחינה הטכנית לעשות כפי שכתב הרא"ש, מפני שבאופן זה הקשר של התפילין ליד מתורפף מיד בגלל התנועה שהיד עושה בזמן הזה. אולם כמו שציינת כבר בשאלתך הרי שמ"מ אין המנהג כדברי הרא"ש, אלא שכורכים את התפילין על הזרוע לפני שמניחים את התפילין של ראש במקומם על הראש.

 

יום נעים.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל