לתרומות לחץ כאן

תפילין של ידי ושל ראש שתי מצוות או אחת?

שאלה:

כבוד הרבנים שליט"א
שלום וברכה
א. מה ההסבר בשיטת הרמב"ם שמנה את תפילין של יד ותפילין של ראש כשתי מצוות, ואילו לגבי הברכות כתב לברך ברכה אחת?
ב. מהי סברת הרמב"ם למנות את המקדש וכליו כמצוה אחת אע"פ שהכלים אינם מעכבים זה את זה (לגבי תפילין הואיל ואינם מעכבים זא"ז כתבם בשתי מצוות)?
בכבוד רב

תשובה:

שלום וברכה

מחמת יום הפורים הנחגג אצלנו היום, אענה בקצרה ומקופיא ללא עיון בספרים…

1. כיון שנוסח הברכה מתאים לשתי המצוות, אין כל טעם לברך שוב… מה הטעם לכפול כל שלא הפסיק ביניהם?

2. יש הבדל גדול בין המצוות מבחינת התוכן: במצוה מקדש וכליו אין שום מצוה שבגופו, כלומר המצוה היא עשיית הכלים ולא השימוש בהם, תוכן המצוה הוא לבנות מקום לה' על כל הנדרש לכך, מבחינת תוכן זה אין הבדל בין מנורה לשולחן, שהרי לא השימוש הוא הנושא, אלא עשיית הדבר, משא"כ בתפילין שהם מצוות שבגופו, כלומר המצוה היא להשתמש בהם, וכאן אינו דומה פרטי מצות תפילין של יד לתפילין של ראש והן שתי מצוות נפרדות. כלומר תפילין דומה למצוות השימוש בשולחן ובמנורה ולא במצות עשייתם.

פורים שמח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל