לתרומות לחץ כאן

קריאת מגילה לנשים שאינן מבינות לשון הקודש

שאלה:

לגבי חיוב קריאת מגילה לנשים שאינן מבינות לשון הקדש, ושמעו את קריאת המגילה בלשון הקדש יוצאות י"ח אע"פ שאינן מבינות משום פרסומי ניסא וכן פסקו הרמב"ם והשו"ע ,אך הרמב"ם בהל' מגילה ה"ה כתב הקורא את המגילה בלא כונה לא יצא י"ח ,אז ע"ש נשים שכלל לא מבינות לשון הקדש ואיך שייך שיתכוונו אם אינן מבינות .ואי אפשר לענ"ד לומר כאן הרי גם אנחנו לא מבינים מה פירוש האחשתרנים בני הרמכים ויוצאים בכל זאת ידי חובה, אין זה דומה שתים או שלוש תיבות שאינן מורידות ולא מחסירות מתוכן המגילה למי שאינו מבין כלל את לשון הקדש .ובכלל איני מבין את הטעם של פרוסמי ניסא כאן,בשלמא בחנוכה מדליקים נרות וגם אם אינן מבינות את הברכות,אבל איזה פרסומי ניסא יש במה שהן שומעות ולא ידעתי מאי קאאמרי או בכך שבעצם קריאת המגילה הן מבינות באופן כללי על מה ולמה קוראים את המגילה ואת המסופר בה ואם כך לכאורה למה הן חייבות בשמיעת כל המגילה ולא די בקריאת פרק אחד בהתחלה לבסוף המגילה?
בברכה רבה.

תשובה:

שלום וברכה

מה שכתב הרמב"ם שהקורא את המגילה בלא כוונה לא יצא, אין הכוונה לפירוש המילים, אלא בכוונה לצאת ידי חובה, וכמו הדוגמאות שנתן שם, על אדם שמגיה מגילה או אומר דרשה על המגילה, ויצא שקרא את כולה, אבל בכוונה להגיה ולא כדי לקיים את המצוה ולכן לא יצא.

פירסום הנס כדבריך הוא בעצם זה שהן באות לקיים את המצוה ויודעות את משמעות הסיפור, ואין לשאול שיקראו רק דוגמיות כמו שהצעת, כי הרי זו לא צורת המצוה… אי אפשר לערבב בין טעם המצוה לבין דיניה, הן חייבות בקריאתה כי מתקיים בה הטעם, אבל לא מועיל לעשות את טעם המצוה בלבד בלי דיניה, דומה הדבר למי שיגיד שבמקום קריאת המגילה הוא יכתוב שלט גדול שהוא שמח על נס פורים, זה גם פירסום הנס… כדי להיות שייכות בקיום הטעם, הן מקיימות את המצוה כפי שהובאה בשו"ע.

אגב הנושא אינו קשור לנשים וגברים הדין שווה.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. ברור שהדין בזה שווה בין גברים לנשים וברור שהכונה לצאת י"ח ולא להבנת הפירוש , אבל כאן בדיוק השאלה, מה היא נכונה שצריכים לכוון ,האם למשל בפרשת זכור מי שלא מבין את פירוש הקריאה בפרשת זכור יכול לצאת י"ח רק בכך שהוא יודע שהקריאה היתה בפרשת זכור?

  2. בגמ' במגילה דף י"ח ע"א "אלא מצות קריאה ופרסומי ניסא, ויעויי"ש ברש"י, ולפי"ז מתבאר שב' מצות נאמרו במצות קריאת המגילה, הא' מצות קריאת המגילה שהיא ככל הקריאות שנצטווינו לקרוא, ובזה יוצא אף שלא מבין, [ובזכור יש ענין אחר של מחיית עמלק, ופשוט], והב' פרסום הנס, שיוצאים ידי"ח עי"ז ש מודיעין להן לאחר הקריאה וכפי שבי' רש"י, אלא שצורת התקנה היתה לקרוא מתוך מגילה כשירה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל