לתרומות לחץ כאן

לשלם עבור אחר במזומן ולקבל פירעון באשראי – ריבית

שאלה:

א. פועל העובד אצל מעסיק שמקבלים שם תשלום במזומן בלבד. והנה הגיע לקוח שיש לו רק כרטיס אשראי או תשלום דיגיטלי דרך אפליקציה הנקראת 'bit', ומעוניין לקנות מוצר ע"ס 100 ₪ אך לא מקבלים ממנו.
האם מותר לאחד העובדים לקבל ממנו חשבון שלו 110 ₪ לחשבון הפרטי שלו, והוא ישלם עבורו 100 ₪ מזומן לחשבון החנות עבור המוצר שהלה מעוניין לקנות?

תשובה:

שלום וברכה,

אם במעמד אחד הלקוח מעביר כסף לעובד והעובד מקבל את הכסף באותו יום [למרות שרואים את הכסף רק למחרת] אין כאן איסור ריבית – אין הלוואה אלא החלפת כספים ולכן אין איסור ריבית. אם הלקוח משלם באשראי והעובד יקבל את הכסף רק בעוד כמה ימים אסור לעובד לשלם מאה ש"ח כדי לקבל 100 אחרי כמה ימים.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. איסור ריבית חל רק אם משלם עבור המתנת מעות – שמלווה מעותיו והמעות נמצאים ביד הלווה זמן מה. אבל אם התשלום מגיע עבור טרחה אין זה ריבית. ולכן אם באותו מעמד משלם יותר אין כאן המתנת מעות ולא שייך איסור ריבית.

  2. מדוע אין הלואה, הרי הוא נתן לו 110 ש"ח בכדי שהוא ישלם עבורו 100. אז אמנם לא דאורייתא אבל לכאורה הוי ריבית מוקדמת, למה בעצם כבודו טוען שלא מתחילה כאן כלל ריבית?

  3. ישנם שני דברים לא מדויקים בתגובתך. א. אם מיד נותן לו זה לא הלוואה אלא החלפת כספים. כמו בכל צ'ינג' אין כאן ריבית שמקבל הצ'ינג' יותר, כיון שבאותו מעמד מחליף הרי זה החלפת מעות.
    ב. ריבית מקודמת אין הכוונה שנותן 110 עבור הלוואה של מאה. הכוונה שמקדים ונותן לו 10 עבור הלוואה של 100, ואחר זמן יפרע לו 100 ואת התוספת של הריבית כבר פרע לפני ההלוואה שיש בכך איסור של ריבית מוקדמת. אבל אם נותן 100 עבור הלוואה של מאה אין איסור של ריבית מוקדמת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל