לתרומות לחץ כאן

מיחזי כיוהרא

שאלה:

לא כל הרוצה ליטול את השם יטול (פסחים נה.) דמיחזי כיוהרא…
ובספרים מובא שכל דבר שיבוא שבא על דעתו של אדם, והוא שונה מאחרים והוא בפרהסיא, דע שהיצר הרע משתתף עמך.
רציתי לשאול, הרי ישנם פעמים רבות שבאמת כל כוונתו של אדם לשם שמים, ומאידך זה בפרהסיא, וזה שונה מאחרים, והוא היחיד שעושה כן.
כגון אני נמצא באוטובוס עם חבריי לישיבה בדרך חזור לבית, אף אחד ממש אף אחד לא לומד ומנצל את הזמן, ואני רוצה ללמוד ולנצל את הזמן, אבל אני עושה זאת בנוכחות כולם (אף שאני ישתדל למצוא פינה) האם משום כך עדיף שלא אלמד ואנצל את הזמן.
מה הגדר בזה ?
כמו כן, בישיבה היו שני בחורים יחידים מכל הישיבה שהיו לבושים לכבוד שבת כבר בשעה 12:00 בצהריים, וכבר צעדו לבית מדרש ללמוד תורה ולנצל את יום שישי, וכולם ראו…
האם לא עשו נכון, שהרי אף אחד לא נהג כן, וזה היה בפרהסיא ?
זה מעשים שבכל יום ובכל לילה
אם אפשר להרחיב בזה
תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

מיחזי כיוהרא מדבר על הנהגות שאין בהם חיוב כלל, ורוב העולם נמנעים מהם, למשל, הנחת תפילין רבינו תם במקומות שנהגו בכך רק יחידי סגולה, שהרי הלכה ברור כרש"י, והנהגה על פי סוד במקום שמנהג זה אינו נפוץ, תחשב יוהרא כמבואר במשנה ברורה בסי' לד. אבל מצות תלמוד תורה שנאמר בה והגית בו יומם ולילה, מה יוהרא שייך בה? אדרבה! מהם ילמדו כולם ויעמוד להם לזכות, קנאת סופרים תרבה חכמה…

תזכו להמשיך לפעול ולעשות.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. מה לגבי הבחורים שלבשו בגדי שבת עם עניבה…וכולם ראו כבר משעה 12:00 ?
    כמו כן ישנם רבים הלובשים כמה טליתות על בגדיהם, לכאורה זה מיחזי כיוהרא ?
    [אמנם נראה שמי שמפרסם בחסידות ראשי לעשות כן, וכמו הגרח"פ שיינברג, ויבחל"ט הגר"ד קוק, שלובשים הרב טליתות, ואין בזה משום מיחזי כיוהרא, כי מפורסמים לצדיקים..]

  2. ראיתי כעת בפסקי תשובות סימן א' (על השו"ע ולא יבוש מפני המלעיגים עליו) שהביא בשם הגר"מ פיינשטיין שבזמן הזה אין מיחזי כיוהרא הנה הלשון:
    "וכבר כתבו הספרים שבימינו יש להתהדר בתורה ובתפילה ובמצוות ואין לחשוש למיחזי כיוהרא לעשותם בפני רבים בחשק ובחיות".
    האם זה הלכה למעשה ? האם יש שחולקים בדבר ?
    האם זה נאמר גם על אדם במדרגה נמוכה ? [כי ראיתי פעם בפלא יועץ שיש בזה חילול ה' שמזלזל בשר דברים ומחמיר במה שאף אחד לא מחמיר…] והרי כל הרעיון שהיום לא חוששים ליוהרא זה כדי שילמדו ממנו, אבל אם אינו אדם … אז לא ילמדו ממנו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל