שאלה:
שלום וברכה פסקתם לי לעניין מומר דינו כישראל לענין גזל ונזיקין
האם יש סברא לפטור אדם בנזיקין או בהשבת גזלה (בגוונא שהמומר לא יודע שגזלו או הזיקו) במומר מטעם שאם ידע המומר יכול להיות שיתבע אותו לבית המשפט שדנים על פי חוקות הגוים ואז יחייבו אותו בממון שלא כדין על פי חוקות הערכאות תודה. וכמובן אשמח מאוד למקורות תודה.
תשובה:
שלום וברכה,
באיסור גזל וחיוב השבת הגזלה אין הבדל בין שומר תו"מ לאינו שומר תו"מ.
במקרה וקיים חשש גבוה שאם יודיע לנגזל או לניזק על החוב הם ייגבו ממנו יותר מהחיוב כתב הט"ז שאין חובה להודיע להם ולשלם, וכיון שהם יפנו לבית משפט להוציא יותר מהחוב, או שמעצמם יגבו יותר מהחוב 'איהו דאזיק אנפשיה'. ואין חובה להודיע להם ולשלם את החוב. ומסיים הט"ז שאם יכול יבליע להם את החוב בחשבונם – שישלם בצורה עקיפה בלא שידעו שהוא הזיק או גזל. למשל: יניח להם את הכסף במקום שיראו וכדו'.
בהצלחה.
מקורות:
ט"ז חו"מ סימן שסט סעיף ו.
לכאורה כל מומר היום בימינו לא הולך לבית דין לממונות רק לבית משפט של המדינה אז זה לא יחשב בגדר של "חשש גבוה" שדיבר הט"ז לפטור?
מי אמר שהוא ילך לבית משפט. אם מדובר בתביעה גדולה ויש חשש שיפנה לבית משפט אין חובה לשלם.
מה נחשב תביעה גדולה?
תביעה גדולה שיש הסתברות שיתבע בבית משפט. אם מדובר בתיעה קטנה לא מסתבר שיפנה לבית משפט.
השאר תגובה