לתרומות לחץ כאן

ציצית בתוך כנפות הד' כנפות

שאלה:

בחלק מהטליתות קטן יש קפל בכנפות לצורך הכנסת החוטים בשעת כיבוס שלא יהרסו. ואני רוצה להכניס את החוטים בדרך קבע שם כיוון שאני נוהג כמנהג הספרדים להכניס את הציציות והחוטים מציקים לי מתחת הבגדים.

תשובה:

אין הבדל בין להכניס בכיס המכנסיים או בכיס הזה.

מקורות:

מעתיק לך מס' לקט הקמח החדש סי' ח אות נז:

בכתבים (פרי עץ חיים שער הציצית פ"א) כתוב שתהיה הטלית קטן תחת בגדיו, ונראה לי דמכל מקום צריך שיהיו הציציות בחוץ, ולפי שמצוה לראותם, ולא כאותם שתוחבין אותן בכנפות {-באותם ריבועי בד התפורים בפינות הטלית}. ורק ההולכים בין העכו"ם ותוחבים את הציציות בכנפות שלא ילעיגו עליהם יוצאים באופן זה. לכן, אף מי שמוכרח לתחוב את הציציות בבגדו, יקפיד בשעת הברכה שיהיו מגולין כדי הילוך ד' אמות (מגן אברהם ס"ק יג, שו"ע הרב סעי' יט, שלחן שלמה סעי' ד ועוד).

בהגהת הרד"ל (מנחות מא ע"ב) מביא ראיה שמותר לתחוב את חוטי הציצית בכנפי הבגד, מהמעשה ברבינא (מנחות שם) "דחייט להו מיחט" – שתפר קפל בשפת הטלית והחביא שם את חוטי הציצית, הרי שאין איסור בדבר, וזהו לא כדעת המגן אברהם, ע"ש שהאריך בפלפול.

לדעת החסד לאלפים (אות ו) ילבשנו תחת מלבושיו על החלוק שכן דעת האר"י. וטעות גדולה היא על פי האמת, מה שעושים אותם המתיהרים ללבוש את הטלית מחוץ לבגדים, ע"ש {וראה ס' שער הכוונות למהרח"ו דף ז' ע"ב}, ומכל מקום גם לדבריו, בקיץ שהחום גדול ויושבים בלי בגד העליון בטלית קטן מגולה, אין בכך חשש יוהרא. וסעד לזה מדברי שו"ת מהר"י ברונא (סי' צו) שכתב: בחורים שלובשים טלית קטן על בגדיהם ואומרים דניחא להם לקיים מצוה בפרהסיא, אי חיישינן ליוהרא. תשובה, הכל לפי המנהג האדם והזמן. ולפום ריהטא משמע דלא היו רגילים ללבוש כך בפרהסיא, ולכן איכא למיחש ליוהרא, ע"ש, ואף על פי כן כתב דהכל לפי המנהג. ולכן גם בנידון דידן ליכא יוהרא, דכן נוהגים לפשוט הבגד העליון בחום הגדול ולישב בטלית קטן המונחת על החלוק. ומה שכתב בשער הכוונות שתהיה הטלית קטן תחת בגדיו, מיירי שרוצה לעשות כן בקביעות, ולא לפי שעה מחמת החום (יצב"ר).

בשערי תשובה (ס"ק יא) כתב {בשם הברכי יוסף סי' כ"א סק"ה}, טלית ארוכה עדיף לתוחבה בחגורתו מאחוריו. בס' שלחן מלכים (סי' ט הלכה למשה ס"ק יב) מביא מלקוטי מהרי"ח (סדר מצות ציצית ד"ה ועיין בקיצור של"ה), שיש אנשי מעשה שלובשים שתי טליתות, אחת תחת בגדיו כדעת הכתבים ואחת על הבגדים כדעת השו"ע, דאין ממש במה שכתב הרלב"ג (במדבר טו לט) דאין ללבוש ב' טליתות יחד

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מי שנוהג כדעת הגר"ע יוסף להצניע את חוטי הציצית יכול להצניעם בכיס זה של הבגד, ציינתי שעיקר המחלוקת בענין זה אמורה במקרה הזה עצמו, ולכן כל אחד יכול לעשות בזה כמנהגו, אין הבדל בין תוך המכנסים לתוך הכיס הזה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל