לתרומות לחץ כאן

עובד שהתפטר ללא הודעה מוקדמת

שאלה:

לכבוד הרב שלום רב!
יש לי שאלה החוק קובע שעובד שרוצה להתפטר או מעסיק שרוצה לפטר עובד, צריך לתת הודעה מוקדמת על כך, ואם לדוגמא העובד לא נתן הודעה מוקדמת למעסיק, המעסיק רשאי לגבות מן העובד סכום של משכורת של חודש עבודה.
וגם לאחר מתן של הודעה מוקדמת במידה והמעסיק לא מסכים לשחרר ישר את העובד העובד צריך לעבוד לתקופה של עד כחודש מיום מתן ההודעה המוקדמת (כמדומני חודש למיטב זכרוני)
השאלה במידה ועובד נתן הודעה מוקדמת אך לא התייצב לעבודה לאחר מכן והמעסיק קונס את העובד , במידה והעובד לא משלם את הקנס כשהוא לא גרם למעסיק נזק כלשהו האם הוא נחשב לגזלן מבחינת ההלכה?
והאם זה אותו דין גם כשהעובד לא עבד תקופה עוד לפני ההודעה המוקדמת והוא ביקש מהמעסיק שיפטר אותו והמעסיק סירב.

תשובה:

שלום וברכה,

לפי הלכה לא ניתן לחייב לשלם קנס את העובד שלא הודיע על פיטוריו בטרם עת. 

בהצלחה.

מקורות:

בשו"ע חו"מ סימן שלג נפסק שמותר לפועל לחזור בו מעבודתו באמצע היום משום שכתוב עבדי הם – ולא עבדים לעבדים. ואם מפסיק בדבר האבד – שהפסקת העבודה מביאה הפסד לבעל הבית אסור לו לחזור. אך כדי לחייב בקנס צריך שיהיה קניין באופן המועיל או שיהיה מנהג שהקבל בכל מקום, ומאחר ואין מנהג כזה לא ניתן לחייב.  

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלו' לכבוד הרב,
    עד איזה טווח זמן בבקשה נחשב דבר האבד שלפועל אין היתר לעזוב את מלאכת בעל הבית כי בכך הוא גורם לו הפסד? כלומר גם אם הפועל רוצה להפסיק היום ולבעל הבית צפוי הנזק כתוצאה מעזיבתו מחר או מחרתיי'ם, עדין יש לו טענת דבר האבד על הפועל?

  2. דבר האבד הכוונה שהדבר יופסד בהלכה נתנו דוגמא שאם נשכר לנקות פשתן והפועל שרה את הפשתן בחומר ניכוי ועתה חוזר הפועל ולא רוצה להמשיך את העבודה ולא יהיה מי שיטפל בפשתן וילך לאיבוד. או שכר תזמורת לחתונה או חליל למת וחוזר בו בזמן שלא יהיה ניתן למצוא פועל חלופי ובכך לא יהיה לו תזמורת לחתונה או חליל למת שזה נחשב לדבר האבד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל