לתרומות לחץ כאן

מסירת הפתקים בהושענא רבה

שאלה:

רציתי להבין, מה בדיוק הענין של מסירת הפתקים ביום הושענא רבה, האם הכוונה שגם אחרי החתימה שביום כיפור, החתימה עדיין לא סופית, ויש הזדמנות נוספת לתקן עד הושענא רבה (כעין עשרת ימי תשובה שבין ר"ה ליוה"כ) ואם החתימה שביום כיפור סופית, מה בדיוק הענין של מסירת הפתקים. אודה לכם על ביאור בנושא זה.

תשובה:

שלום וברכה

הביאור הוא פשוט, אין שום דבר "סופי", תמיד ניתן להתחנן לה' ולבטל רוע הגזירה, גם במהלך השנה, אלא שככל שהענין יותר סופי יותר קשה לתקן, לפני שנכתב יותר קל, אחרי שנכתב ועוד לא נחתם, עדיין קל יותר לשנות, לאחר החתימה, כל עוד לא נמסרו הפתקים עדיין יותר קל מאחר כך, וגם אחרי שנמסרו לעולם נרבה בתפילות ונצפה לישועת ה'!

חג שמח ושנה טובה ומבורכת.

מקורות:

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. הרב כתב , "תמיד ניתן להתחנן לה' ולבטל רוע הגזירה, גם במהלך השנה".
    הרמב"ם פסק (הלכות תשובה פ"א ה"ד) שעל עבירות 'לא תעשה' תשובה תולה ויום הכיפור מכפר כו'.
    לכאורה לא שייך לעשות תשובה ולקרוע את הגזירה, על סוג העבירות שמנויות שם גם בהמשך (כרת ומיתה בידי שמים) אלא עד שיגיע יוה"כ ממש, האם אכן א"א לבטל גם הגזירה שבאה מסוג עבירות האלה במהלך השנה או שהפשט הוא שהגזירה תתבטל מכח תשובתו שיפה כל השנה ורק ענין העוון מתכפר רק ביום כיפור ?

    נ.ב אני מבין שאלו דברים קשים להבנה, חשבונות שמים וכד' וכוונתי לשאול רק מצד עצם הפשט
    יישר כוחכם

  2. אין קשר בין הכפרה לדין, אלו שני נושאים שונים, גם אם עדיין לא התכפר לאדם כי נדרש מיתה או כפרה אחרת, זה לא אומר שיצא חייב בדינו לשנה הבאה, אין קשר בין הדברים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל